Hylla
Personnamn
Titel och upphov Lärarkompetens : i ett mångdimensionellt perspektiv
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1995
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Indexterm - Okontrollerad
ISBN 91-44-48691-X 91-44-48691-X
Antal i kö:
*00000505nam a22001933 45
*0012692
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1995 e ||| 0|swe||
*020 $a91-44-48691-X
*020 $a91-44-48691-X
*035 $a(Ko)2909
*084 $aEmia
*1001 $aMaltén, Arne
*24510$aLärarkompetens :$bi ett mångdimensionellt perspektiv /$cArne Maltén
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1995
*300 $a286 s. :$bill.
*653 $aLärare
*8520 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Det talas allt oftare om behovet av ökad professionalisering av läraryrket. Men vad är egentligen lärarkompetens och vad, utöver gedigna ämneskunskaper, utmärker en professionell lärare? Författaren analyserar i denna bok vad forskare, lärare, elever och arbetsgivare lägger in i begreppet lärarkompetens. Han ringar in begreppet genom att i tur och ordning anlägga ett organisatoriskt, ideologiskt, vetenskapligt, pedagogiskt, inlärningsteoretiskt, didaktiskt, kommunikativt, vardagligt och slutligen framtidsinriktat perspektiv på lärares kompetens.Författaren menar att lärarkompetens är något som uppstår i samspelet mellan teori och praktik och som sedan aktivt måste vidmakthållas och vidareutvecklas.
Inledning 7 Vem vänder sig boken till? 7 Om bokens innehåll 7 Så till sist en brasklapp 9 1 Professionell lärarkompetens - vad är det? 11 Vad säger forskningen om lärarkompetensen? 12 Hur beskriver lärarna själva sin kompetens? 17 Hur fungerar en kompetent lärare ur elevernas synvinkel? 24 Hur ser arbetsgivarna på lärarkompetensen? 26 Att diskutera och fundera kring 29 2 Organisatoriskt perspektiv 31 Skolan som organisation 31 Olika styrformer 34 Bort från en central- och regelstyrd skola 38 På väg mot en målstyrd och decentraliserad skola 39 Hur klarar skolan en målstyrd profilering? 41 Hur klarar skolan valfriheten och skolpengen? 45 Målens mångfald 48 Hur man gör konkreta målformuleringar 54 Sammanfattning 58 Att diskutera och fundera kring 59 3 Ideologiskt perspektiv 61 Läroplanskoder 61 Den svenska folkundervisningens framväxt 63 Den högre utbildningens traditioner och moderna utveckling 89 Lärarutbildning i andra länder 98 Att diskutera och fundera kring 99 4 Vetenskapligt perspektiv 101 Hur bildas kunskap? 101 Terminologisk kortkurs 102 Kunskapsteoretiska skolbildningar från äldre tid 105 Exempel på moderna kunskapsideal 108 Idétraditioner inom lärarutbildningen 113 Vetenskapligt förhållningssätt 116 Att diskutera och fundera kring 116 5 Pedagogiskt perspektiv 118 Synen på människan/eleven 119 Synen på skolans roll i samhällsutvecklingen 130 Synen på kunskap 132 De tre synsättens konsekvenser för val av arbetssätt 140 De tre synsättens konsekvenser för val av läromedel 150 En totalmodell för värdering och tolkning av undervisningsuppgiften 152 Alternativa modeller för undervisning 155 Att diskutera och fundera kring 163 6 Inlärningsteoretiskt perspektiv 166 Äldre inlärningssyn 166 Nyare inlärningsstrategier 167 Piaget 168 Bruner 171 Vygotsky 175 Sammanfattning 176 Att diskutera och fundera kring 178 7 Didaktiskt perspektiv 180 En erfarenhetsbaserad lärarutbildning - vad är det? 182 Den reflekterande praktikern 184 Hur kan praktikhandledning bli ett led i utvecklingen av professionella lärare? 189 Vad behöver en praktikhandledare kunna? 191 Sammanfattning 194 Att diskutera och fundera kring 195 8 Kommunikativt perspektiv 197 Vad är kommunikation? 197 Konflikter och konflikthantering 202 Mobbning - en kommunikationsstörning 208 Arbetslaget ur kommunikationssynpunkt 211 Ledarrollen ur kommunikationssynpunkt 217 Sammanfattning 221 Att diskutera och fundera kring 222 9 Vardagsperspektivet 224 Kollektiva arbetsuppgifter 225 Skolans konferenssystem 226 Klassföreståndarrollen 233 Skolkoden - en skolas karaktär 239 Att diskutera och fundera kring 245 10 Framtidsperspektivet 247 Tioårig grundskola 247 Introduktion på arbetsplatsen 248 Livslångt lärande 250 Lokalt utvecklingsarbete 252 Modell för vardagligt utvecklingsarbete 253 Några syften med lärarfortbildning 262 Behovet av personalvård 265 Att diskutera och fundera kring 267 Avslutning 268 Litteratur 270 Personregister 279 Sakregister 281