Hylla
Personnamn
Titel och upphov Lärarstudenten som subjekt och objekt : kritiskt tänkande och disciplinering i lärarutbildning
Utgivning, distribution etc. HLS , Stockholm ; 2000 : 2000 (Göteborg : Elander Graphic Systems )
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform
Nummer i serie
Anmärkning: Dissertation o.dyl.
Anmärkning: Språk Med sammanfattning på engelska
Term
ISBN 91-7656-468-1 91-7656-468-1
Antal i kö:
*00001161nam a2200337 4500
*00126901
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2000 sw | m 000 0 swe||
*020 $a91-7656-468-1
*020 $a91-7656-468-1
*035 $a(Ko)30998
*040 $dNB
*084 $aEpab.04
*084 $aEp-c.04
*1001 $aEmsheimer, Peter,$d1945-
*24510$aLärarstudenten som subjekt och objekt :$bkritiskt tänkande och disciplinering i lärarutbildning /$cPeter Emsheimer
*260 $aStockholm ;$a2000 :$bHLS ,$c2000$e(Göteborg :$fElander Graphic Systems )
*300 $a222, [4] s. :$c25 cm
*440 $aStudies in educational sciences ;$v24$91400-478X
*502 $aDiss. Stockholm : Univ.
*546 $aMed sammanfattning på engelska
*561 $aAurel Schiller
*650 4$aLärarutbildning
*650 4$aSverige
*697 $cHögskolan Pedagogisk Metodik Lärarutbildning
*697 $cHögskoleundervisningens pedagogik: pedagogisk metodik: lärarutbildning
*697 $cHögskolor: Sverige: lärarutbildning
*8520 $hMAGASIN - Ep
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1 Tillbakablick, perspektiv, frågeställningar 9 1 En tillbakablick - om handledning 9 2 Två perspektiv på pedagogik och utbildning 14 Pedagogikbegreppet 14 Utbildning i en ny tid 16 Subjektkrafter och objektkrafter 18 3 Syfte och frågeställningar 21 Min forskningsfråga 29 4 Metod 31 Tillvägagångssätt 31 Bearbetning av materialet 38 Redovisning av materialet 39 Hermeneutiskt förhållningssätt 40 II Redovisning av data med kommentarer 45 Introduktion till avdelningen 45 5 Presentation av intervjupersonerna 46 6 Styrning och linjer 63 Sammanfattning 72 Tolkning 73 7 Studenternas erfarenheter 81 Sammanfattning 85 Tolkning 86 8 Delar, helhet och splittring 88 Utbildningen som en sammanhållen helhet 88 Utbildningen som en splittrad helhet 91 Tolkning 94 9 Förebilder och infantilisering 98 Sammanfattning 106 Tolkning 106 10 Språket 110 11 Utbildningen som ett lyft i livet 114 Ett nytt skede 114 Utmaningen 117 Sammanfattning 118 12 Fysiklaborationen 120 13 Sammanfattande tolkning av intervjuerna 122 III Teoretisk fördjupning 126 Introduktion till avdelningen 126 14 Tradition och gränsöverskridande 128 Gadamer och traditionen 128 Ett exempel 129 Bubers ur-verklighet 130 När kan traditionen överskridas? 131 De vetenskapliga revolutionernas struktur 131 Traditionshermeneutik och kritisk teori 132 Apollon och Dionysos 133 15 Människans frihet 135 Människa i samspel 136 Jag-Du 139 Människa i frihet och ofrihet 142 Frigörelsen 146 Valet 147 Sammanfattning 149 16 Erfarenhet och vetenskap 153 Vardagsföreställningar och vetenskapliga föreställningar 154 Vardagserfarenheter och demokrati 156 Kunskap som överföring av kulturarv 157 Dewey om barnet och läroplanen 159 Makten över kunskapsprocessen 160 17 Utbildningspolitikens möjligheter och begränsningar 163 Inledning 163 Utbildning för bevarande och disciplinering 164 Med spjutspetsen mot framtiden 170 Exempel på kritik av lärarutbildning 176 Medvetenhet och omedvetenhet om utbildning 181 IV Slutdiskussion 190 Inledning 190 Möjligheten till fri prövning 190 Reflektion och erfarenhet 194 Modellinlärning och infantilisering 199 Valmöjligheten 202 Utbildning i en bråd tid 203 English summary 205 Referenser 217