Hylla
Personnamn
Titel och upphov Skolan och den radikala estetiken
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2004
Studentlitteratur Lund :
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän 2.-3. tr., 2005 ; 4. tr., 2007 ; 7. tr., 2009 ; 10. tr., 2011
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00126847
*00520190612173413.0
*008040308s2004 sw |||||||||||000 0|swe|
*020 $a9144030576
*020 $a9789144030579$q4. tr.
*035 $a(SE-LIBR)9395906
*041 $aswe
*08204$a372.5$222
*084 $aEabi$2kssb/7
*084 $aBfkb-c$2kssb/7
*100 $aAulin-Gråhamn, Lena,$d1955-2011
*24510$aSkolan och den radikala estetiken /$cLena Aulin-Gråhamn, Magnus Persson, Jan Thavenius.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2004
*264 3$aLund :$bStudentlitteratur
*300 $a236 s.$c23 cm
*500 $a2.-3. tr., 2005 ; 4. tr., 2007 ; 7. tr., 2009 ; 10. tr., 2011
*650 7$aBildning$0https://id.kb.se/term/sao/Bildning$2sao
*650 7$aKommersialism$0https://id.kb.se/term/sao/Kommersialism$2sao
*650 7$aEstetik$xstudier och undervisning$zSverige$2sao
*650 7$aEstetisk fostran$2sbiao
*650 7$aSkolan $2sbiao
*650 7$aMassmedia$2sbiao
*650 7$aEstetik$xpedagogiska aspekter$2sbiao
*650 0$aLearning and scholarship
*700 $aPersson, Magnus,$d1968-
*700 $aThavenius, Jan,$d1934-
*852 $5Ko$bKo$hEabi
*887 $a{"@id":"j1ts3tqv34vjqwd","modified":"2019-06-12T17:34:13.499+02:00","checksum":"74365617248"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"8mlw1zcj6v0wt67l","modified":"2020-11-19T13:32:55.813+01:00","checksum":"94664343706"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de praktisk-estetiska ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna: Vad spelar estetik för roll i samhället i dag? Hur ska vi beskriva den estetik som skapas och används i olika sociala sammanhang? Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kultur och elevernas liv och lärande i skolan? Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildning borde vara idag? Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
Författarpresentation 7 Förord 9 Lena Aulin-Gråhamn, Magnus Persson, Jan Thavenius 1 Estetiska traditioner i skolan 13 Lena Aulin-Gråhamn Inledning 13 "Praktiskt-estetiska" traditioner 14 Slöjd 19 Bild 22 Musik 25 Drama 28 Nya sätt att tala om kultur och estetik i skolan 30 Litteratur 32 2 Nya deltagare, nya möjligheter 35 Lena Aulin-Gråhamn Inledning 35 Nya lärare 36 Konstnärer, kulturarbetare och kulturpedagoger 40 Erfarenheter av kulturarbete i skolan 48 Kritisk granskning av två föreslagna modeller 54 Kunskap och kompetens för kultur i skolan 57 Litteratur 63 3 Den modesta estetiken 65 Jan Thavenius Inledning 65 "Kultur i skolan" 67 Kultur i Arvikas skolor 69 Lust och lärande 73 Läroplanernas kulturpolitik 75 Lärares kultur syn 77 Den goda skolan 79 Fri lek och bundet allvar 83 Kulturpolitik och kulturprofylax 85 Kulturbärare och kulturbyggare 88 Kulturfostran och skapande 91 Litteratur 94 4 Den radikala estetiken 97 Jan Thavenius Inledning 97 Estetik - ett ord med många betydelser 99 Upplevelseindustrin 102 Krig och estetik 105 Marknadsestetiken 109 Estetik i praktiken 115 Den radikala estetiken 119 Litteratur 123 5 Marknadsestetiken 125 Magnus Persson Inledning 125 Marknadsestetiken och skolan 126 Den okritiska anpassningen 130 Det okritiska avståndstagandet 133 Marknadsestetiken och upplevelseindustrin 136 Marknadsestetikens former 141 Teknologiska symbioser 141 Ekonomiska symbioser 142 Estetiska symbioser och derealisering 146 Utmaningen av frizonerna 148 Litteratur 150 6 Yttrandefrihet och offentlighet 155 Jan Thavenius Inledning 155 Nya perspektiv 157 Konventionen om barns rättigheter 159 Har elever något att säga? 161 Skolan i kulturen 164 En förnyad lärarutbildning 165 De intellektuellas uppgift 169 Kvalificerade ämneskunskaper 171 Konsten och offentligheten 175 Skolan som offentlighet 179 Litteratur 180 7 Gemensam kultur 183 Magnus Persson Inledning 183 Bärare av den gemensamma kulturen - gamla kandidater 186 Nationen 189 Språket och litteraturen 191 Nya kandidater - några viktiga exempel 195 Postnationella gemenskaper 196 Medierna och marknadsestetiken som gemensam kultur? 200 Det gemensammas former och innehåll 206 Gemenskap och skillnader 211 Litteratur 214 8 Konstens arv 219 Jan Thavenius Inledning 219 Estetiken i samhället 221 Marknadsestetiken i skolan 223 Det radikala arvet 225 Vardagskultur och livsvärld 227 Kultur, estetik och lärande 229 Människa och medborgare 230 Litteratur 236