Hylla
Personnamn
Titel och upphov Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund ; 2006 : 2006 ((Polen) )
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning 183 s. : färgill. : 25 cm
Anmärkning: Allmän
Term
Indexterm - Okontrollerad
ISBN 91-44-03978-6 91-44-03978-6 978-91-44-03978-7 (2. tr.) 978-91-44-03978-7
Antal i kö:
*00002709nam a2200961 a 4500
*00126282
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2006 sw ||||| |00| 0 swe||
*020 $a91-44-03978-6
*020 $a91-44-03978-6
*020 $a978-91-44-03978-7 (2. tr.)
*020 $a978-91-44-03978-7
*035 $a(Ko)30308
*040 $dLGEN$dNB
*084 $aQblbe
*1001 $aMossberg, Lena,$d1956-
*24510$aStorytelling :$bmarknadsföring i upplevelseindustrin /$cLena Mossberg, Erik Nissen Johansen
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund ;$a2006 :$bStudentlitteratur ,$c2006$e((Polen) )
*300 $a183 s. :$bfärgill. :$c25 cm
*500 $a2. tr., 2007
*650 4$aTjänster
*650 4$aMarknadsföring
*650 4$aUpplevelseindustri
*650 4$aMarknadsföring
*650 4$aMarknadsföring
*650 4$aWord-of-mouth advertising
*650 4$aHotels
*650 4$aMarketing$0(DLC)sh 85081333
*650 4$aRestaurants
*650 4$aMarketing$0(DLC)sh 85081333
*650 4$aMarketing$0(DLC)sh 85081333
*653 $aStorytelling
*697 $cMarknadsföring av tjänster
*7001 $aNissen Johansen, Erik,$d1965-$4aut
*8520 $hQb
*900 $aLarsson Mossberg, Lena
*900 $a1956-
*900 $a1956-
*900 $aMossberg, Lena Larsson
*900 $a1956-
*900 $a1956-
*900 $aLarsson, Lena
*900 $a1956-
*900 $a1956-
*950 $aDirektmarknadsföring
*950 $aMarknadsföring
*950 $aEvenemangsmarknadsföring
*950 $aMarknadsföring
*950 $aGrafiska profiler
*950 $aMarknadsföring
*950 $aIndustriell marknadsföring
*950 $aMarknadsföring
*950 $aIntern marknadsföring
*950 $aMarknadsföring
*950 $aInternationell marknadsföring
*950 $aMarknadsföring
*950 $aKundklubbar
*950 $aMarknadsföring
*950 $aKundlojalitet
*950 $aMarknadsföring
*950 $aMarknadsföring via Internet
*950 $aMarknadsföring
*950 $aMarknadssegmentering
*950 $aMarknadsföring
*950 $aMarknadsundersökning
*950 $aMarknadsföring
*950 $aOtillbörlig marknadsföring
*950 $aMarknadsföring
*950 $aPlatsmarknadsföring
*950 $aMarknadsföring
*950 $aPositionering (marknadsföring)
*950 $aMarknadsföring
*950 $aProduktplacering i massmedia
*950 $aMarknadsföring
*950 $aRelationsmarknadsföring
*950 $aMarknadsföring
*950 $aPR
*950 $aMarknadsföring
*950 $aProduktutveckling
*950 $aMarknadsföring
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Storytelling, tillfälligt modeord eller viktigt strategiskt verktyg som kommit för att stanna? Boken reder ut begreppen och ger exempel på hur man kan använda storytelling som marknadsföringsverktyg. Teori blandas med praktik och läsaren får ta del av många väldokumenterade fallstudier. Förlagsinformation: De senaste åren har det talats mycket om storytelling. Men vad innebär det egentligen gamla nyheter, tillfälligt modeord eller viktigt strategiskt verktyg som kommit för att stanna? Och framför allt, hur kan man medvetet arbeta med det? Den här boken reder ut begreppen och ger exempel på hur man kan använda storytelling som marknadsföringsverktyg. Teori blandas med praktik och vi får ta del av många väldokumenterade fallstudier. Boken behandlar främst marknadsföring av hotell, restauranger och destinationer, men tekniken är i högsta grad tillämplig även på helt andra branscher. Storytelling möjliggör för företag att skapa en helhetsbild av sitt koncept, gestalta sitt varumärke och skapa en upplevelse för sina kunder. Det kan ses som ett konkurrensmedel som når nya dimensioner, vilka tidigare former av marknadsföring lämnat ganska orörda. Man stimulerar exempelvis kundernas fantasi och bäddar för att de effektivt bidrar till marknadsföringen genom word-of-mouth . Boken vänder sig dels till företagsledare, marknadsförare och utbildare inom tjänsteföretag, dels till studerande på kurser i marknadsföring, turism och upplevelser vid högskola och universitet.
Förord - "En tillräckligt god historia" 5 1. Storytelling och marknadsföring 7 Bakgrund 7 Mål och syfte med boken 9 Olika typer av storytelling inom en organisation och dess omvärld 10 Att sälja historier 19 Storytelling, konsumentbeteende och marknadsföring 21 Anledningar till begränsad teori om storytelling och marknadsföring 26 Bokens struktur 27 2. Från 4P till Storytelling 31 Från 4p till paketering 31 Från paketering till tjänsteerbjudande 33 Från tjänsteerbjudande till kundupplevelser 34 Från kundupplevelser till storytelling 36 Konceptet som teater 38 Sammanfattning 43 3. Att skapa historien - en språklig bakgrund 45 Litteratur- och språkvetenskaplig bakgrund 46 En narrativ forskningsansats inom marknadsföring 53 Sammanfattning 64 4. Den praktiska arbetsgången 67 Intervjun 67 5. Storytelling och utveckling av restauranger 77 Annorlunda restaurangkoncept 77 Val av restaurang och bar 79 Olika synsätt på måltidsupplevelser 80 Kunders kvalitetsuppfattning vid restaurangbesök 84 Sammanfattning 99 6. Storytelling och utveckling av hotell 101 Annorlunda hotellkoncept 101 Spökhotell 110 Sammanfattning 127 STORYTELLING - MARKNADSFÖRING I UPPLEVELSEINDUSTRIN 129 7. Storytelling i destinationsutveckling 129 En destination 129 Bokturism 130 Filmturism 134 Evenemangsturism 136 Morbidturism 137 Museum 139 Riken 141 Destinationsutveckling, storytelling och kontroll 144 Sammanfattning 157 8. Sann eller fiktiv historia 159 Samförstånd 159 Användningsområdet 161 Utlovandet 162 Kärnvärden 163 Målgruppen 164 Sammanfattning 165 9. Slutet på historien - effekter av storytelling 167 Historier gör det svårt för andra att kopiera 167 Word-of-mouth 169 Myter och exempel på lyckade aktiviteter 172 Sammanfattning 175 Referenser 177