Hylla
Personnamn
Titel och upphov Den lekande människan : en socialpsykologi sk analys av lekandets dynamik
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1992
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Även med tryckår: 2. tr., 1994 ; 3. tr., 1996 ; 4. tr., 1997 ; 5. tr., 1999 ; 6. tr., 2002 ; 7.-8. tr., 2003 ; 9. tr., 2004 ; 10.-11. tr., 2005 ; 12. tr., 2006
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00001749nam a2200637 4500
*00125612
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1992 sw | 000 0 swe||
*020 $a91-44-34631-X :$c290:00
*035 $a(Ko)29570
*084 $aOaa
*084 $aDofa
*084 $aOaa
*084 $aDof
*1001 $aBerg, Lars-Erik,$d1945-
*24514$aDen lekande människan :$ben socialpsykologi sk analys av lekandets dynamik /$cLars-Erik Berg
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1992
*300 $a235 s. :$c23 cm
*500 $aÄven med tryckår: 2. tr., 1994 ; 3. tr., 1996 ; 4. tr., 1997 ; 5. tr., 1999 ; 6. tr., 2002 ; 7.-8. tr., 2003 ; 9. tr., 2004 ; 10.-11. tr., 2005 ; 12. tr., 2006
*653 $aLek
*653 $aSocialisation
*653 $aUtvecklingspsykologi
*653 $aSocialpsykologi
*653 $aLek
*653 $aSocialisation
*653 $aUtvecklingspsykologi
*653 $aLek
*653 $aBarnpsykologi
*653 $aUtvecklingspsykologi
*653 $aSocialisation
*8520 $hR
*950 $aPsykologi
*950 $aBarnpsykologi
*950 $a650
*950 $aImitation hos barn
*950 $aBarnpsykologi
*950 $a650
*950 $aKognitiv utveckling hos barn
*950 $aBarnpsykologi
*950 $a650
*950 $aVrede hos barn
*950 $aBarnpsykologi
*950 $a650
*950 $aStress hos barn
*950 $aBarnpsykologi
*950 $a650
*950 $aBarn
*950 $aBarnpsykologi $xpsykologi
*950 $a650
*950 $aSkolålderns psykologi
*950 $aBarnpsykologi
*950 $a650
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Leken har på senare tid fått ökad uppmärksamhet, främst från psykologer och pedagoger. Från att tidigare ha betraktats som ett pedagogiskt instrument på förskolor och andra socialiserande institutioner, börjar leken nu ses som ett fenomen i sig, som just bara lek.Lars-Erik Bergs socialpsykologiska framställning, som hämtar inspiration från bl'ta kulturhistoria, sociologi, psykoanalytisk teori och skönlitteratur, fördjupar och breddar detta perspektiv. Den bryter med snäva disciplinbaserade synsätt och utgör en tvärvetenskaplig analys av lekens väsen. Författarens slutsatser är att lekattityden är en viktig komponent i mänskligt handlande, och att vi bör förändra det invanda synsätt som skiljer lek från arbete och allvar. Framställningen är förankrad i den symboliska interaktionismen, vars syn på socialisationsprocessen ingående belyses.Boken är avsedd för samhälls- och beteendevetenskaplig utbildning och för dem som arbetar med vård, skola, omsorg och kultur.
Förord 7 1 Inledning 9 Perspektiv 9 Tre lekbilder 12 Lek och verklighet 16 Lek och spel 20 2 Lek och verklighetsförmedling 21 Omedelbart och distanserat intresse 21 Ärlig och cynisk 26 Bergtagen - borttagen 31 Handlingsfaser 32 Distansering och makt 33 3 Att bli; att bli någon; en interaktionistisk tolkning av leken 35 Inledande sammanfattning 35 Lek och spel; I och Me 39 Rollövertagandets transfer 49 Gränslöshetens psykologi 52 Begreppsintegration 53 I och Me; lek och spel, mål och medel; spontanitet och kalkyl 55 Lek och problemlösning 59 Jag; en främling 60 Det ärliga barnet 63 Välja livet 65 4 Utvecklingspsykologiska fragment 67 System? Dialektik? 69 Inlevelse eller levelse? Kärlek eller attraktion? 74 Egocentrism 77 5 Mellanliggande område; leken i hagen. Om D W Winnicotts lekteori 83 Kulturens vagga 84 Individens födelse 88 Frihet 89 Koncentration 93 Symbolik 96 Kreativitet 98 Den ändamålslösa leken 100 Transcendens 104 6 Nyttan av kulturvetenskap 106 Rationalitet och nytta 106 Leken och det roliga 114 Lekens element 117 Den nödvändiga leken 120 Given eller hängiven 123 Sport och lek 127 7 Lekförstöring 131 Rationalitet 134 Rationalitet och lek 136 Byråkrati; det frånvarande subjektet 138 Kulturell friställning; det frånvarande objektet 143 Omänniska 145 Det svenska barnet och den generaliserade andre 148 Koncentration 150 Abstrakt socialitet 153 Fusionsenergi 156 Reduktion 159 Lokaliserad lek 160 Att förutse det oförutsedda 161 Underhållningens dynamik 161 Jätten Gluff Gluff och det reducerade barnet 163 Bruten ryggrad 166 Implantation 169 8 Kod, roll och identitet 171 Ärlig - cynisk; öppen - krypterad 171 Garys historia; ärlig eller cynisk rollspelare 173 Francis historia; öppen eller krypterad kod 179 Det abstrakta spelet 183 Det abstrakta spelet i vardagen 184 Avslutning 191 9 Demokrati, lek och kommunikativt förnuft 194 Ingen 200 Ingens ansiktet 201 Rationalitetens vita oval 206 Lek och kommunikativ rationalitet 208 Noter 214 Litteratur 231