Hylla
Personnamn
Titel och upphov Konstföretaget : mellan spektakelkultur och kulturspektakel
Utgivning, distribution etc.
Utgivningsår
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002432nam a2201057 4500
*00125564
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1998 sw | 000 0 swe||
*020 $a91-7374-440-9 :$c280:00
*035 $a(Ko)29515
*1001 $aGuillet de Monthoux, Pierre,$d1946-
*24510$aKonstföretaget :$bmellan spektakelkultur och kulturspektakel /$cPierre Guillet de Monthoux
*260 $aGöteborg :$bKorpen ,$c1998
*300 $a269, [1] s. :$c22 cm
*440 $aEn livskonstpublikation$9livskonstpublikation$999-2810125-6
*650 4$aFöretagande
*650 4$aKonstföretag
*650 4$aTeaterproduktion , 1900-talet
*650 4$aDtm
*650 4$aManagement
*650 4$aDtm
*650 4$aBolag
*650 4$aDtm
*650 4$aTeater, Sverige, 1970-t.
*650 4$aDtm
*650 4$aKonstföretag
*650 4$aH
*650 4$aFöretagande
*650 4$aHgot
*650 4$aKonst
*650 4$aHgot
*650 4$aKultur
*650 4$aHgot
*650 4$aFöretagande
*650 4$aHib
*650 4$aKonst
*650 4$aHib
*650 4$aDesign management
*650 4$aHib
*650 4$aManagement
*650 4$aHig
*650 4$aKultur
*650 4$aHig
*650 4$aFöretagande
*650 4$aO
*650 4$aKonst
*650 4$aO
*650 4$aKultur
*650 4$aO
*650 4$aFöretagande
*650 4$aSEE
*650 4$aKonst
*650 4$aSEE
*650 4$aKultur
*650 4$aSEE
*650 4$aarts
*650 4$aEntrepreneurship
*650 4$aSha
*650 4$aKultur
*650 4$aArts management
*650 4$aPerformance
*650 4$aEntreprenörskap
*650 4$aKonst
*650 4$aEntrepreneurship
*650 4$aArt
*650 4$aKonst
*650 4$aFöretagande
*650 4$aKultur
*650 4$aEntreprenörskap
*650 4$aFöretagande, Konst
*650 4$aKultur
*650 4$aKultur
*650 4$aKonst
*650 4$aFöretagande
*650 4$aHib
*8520 $hQb
*900 $aMonthoux, Pierre de
*900 $a1946-
*900 $a100
*900 $aMonthoux, Pierre Guillet de
*900 $a1946-
*900 $a100
*900 $aMonthoux, Pierre Guillet de
*900 $a1946-
*900 $a1946-
*900 $a100
*900 $aMonthoux, Pierre Guillet de
*900 $a1946-
*900 $a1946-
*900 $a100
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
En bit EU-ropeisk företagsfilosofi - Förord 9 Konstföretaget efterlyst - Liten upptakt 11 AKT I. AVANT-GARDE 1 Konstföretaget - affärsidén i Schopenhauers föreställningsfilosofi 17 Världen 17 Viljan 22 Föreställningen 25 2 Konstföretaget som spektakelkritik 30 Wagners schopenhauerföretag 30 Antoines språkföretag 37 Lugnés bildföretag 41 3 Konstföretagets inkarnation 47 Formgivning och Kahnweilers symbolik 47 Färgsättning och Kandinskys retorik 53 Hybriden 58 4 Konstföretaget som kulturkritik 62 Davids konstföretag- en haltande hybrid 62 Stanislavskijs back-stage-företagande - symboliken i kulissen 65 Diaghilevs front-stage-företagande - retoriken i salongen 73 5 Konstföretagets inkorporation 82 Statens synliga natur 82 Nationens dolda kultur 86 Spegeln 88 AKT II. FACK-FÖRESTÄLLNING 6 Konstföretag som arbetsplats 97 Inkorporationen i företagsekonomin 97 Arbetarkulturens hus - Volksbühne i Berlin 100 Kulturarbetarnas hus - Stockholms stadsteater 105 7. Konstföretag som arbetstid 110 Inkarnation genom föreställningsledning 110 Bildretorisk mise-en-scène 110 Språksymbolikens dramaturgi 113 Världen som Sjöbergs teater - tesen på Dramaten 117 Fadren front-stage 117 Fadren back-stage 120 Teatern som Ostens värld - antitesen på Stadsteatern 126 Modern front-stage 126 Modern back-stage 130 AKT III. KONST - PERFORMANCE 8 Konstföretagets inkarnerade hybridvärde 141 Horisonell transvaluering 141 Mellan spektakel och kultur 141 Spektakulär kultur 143 Kultiverat spektakel 145 Värdehybriden 148 Vertikal transcendens- och transfigurationsvärdering 152 9 Konstföretagets inkorporerande performance-spegel 156 Müllers mur 156 USA Europas spegel 165 Väst speglat i 0st 165 0st speglat i Väst 168 Wilsons kyss 172 10 Konstföretaget som metafysikens marknadsplats 177 Från Wagner till Wilson 177 Flygplatsen - back-stage-produktion 182 Konstgallerian - front-stage-försäljning 187 11 Konstföretagande och estetikens entreprenörer 191 Föreställningsföretagets finter 191 Boxare besätter Berlin 194 Schopenhauer styckar Strindberg 204 Konstföretaget upphittat- Liten avrundning 213 Mellan spektakelkultur och kulturspektakel 213 Metafysisk marketing - filosofiföretagande mellan Disney och Duchamp 217 Performance management - estetiska entreprenörer från Wagner till Wilson 219 Länkar - www.ecam.org 223 Litteratur 242 Noter 250