Hylla
Personnamn
Titel och upphov In på bara benet : en introduktion till feministisk poststrukturalism
Utgivning, distribution etc. HLS förl. , Stockholm ; 2004 : 2004
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
Institutionsnamn
ISBN 91-7656-574-2 91-7656-574-2
Antal i kö:
*00001586nam a2200469 a 4500
*00125320
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2004 sw ||||| |00| 0 swe c
*020 $a91-7656-574-2
*020 $a91-7656-574-2
*035 $a(Ko)29225
*084 $aOhja:d
*1001 $aLenz Taguchi, Hillevi,$d1962-
*24510$aIn på bara benet :$ben introduktion till feministisk poststrukturalism /$cHillevi Lenz Taguchi ; [illustrationer: Pernilla Frid]
*260 $aStockholm ;$a2004 :$bHLS förl. ,$c2004
*300 $a237 s. :$bill. :$c21 cm
*650 4$aPoststrukturalism
*650 4$aFeministisk teori
*650 4$aSubjekt
*650 4$aFeministisk teori
*650 4$aPoststrukturalism
*7001 $aFrid, Pernilla$4ill
*7101 $aLärarhögskolan i Stockholm$4pbl
*8520 $cOhj
*900 $aTaguchi, Hillevi Lenz
*900 $a1962-
*900 $aTaguchi, Hillevi Lenz
*900 $a1962-
*900 $a1962-
*910 $aHögskolan för lärarutbildning i Stockholm$uLärarhögskolan i Stockholm$wa
*910 $aLärarhögskolan (Stockholm)$uLärarhögskolan i Stockholm
*910 $aStockholm Institute of Education$nEngelska$uLärarhögskolan i Stockholm$wi
*910 $aLHS$uLärarhögskolan i Stockholm
*910 $aHLS$uLärarhögskolan i Stockholm
*950 $aFeministisk konstteori
*950 $aFeministisk teori
*950 $aFeministisk litteraturforskning
*950 $aFeministisk teori
*950 $aStrukturalism
*950 $aPoststrukturalism
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 7 INLEDNING 9 Det lärande subjektet som utgångspunkt 9 Att positionera sig som feminist 11 Vad är feministisk poststrukturalism? En introducerande definition 15 Om positioneringar och ansvarsfulla läsningar 17 Bokens uppläggning 21 DEL 1 Vad är ett lärande subjekt? 23 I. ESSENTIALISM - ETT "SANT" SUBJEKT 25 Det humanistiska subjektet 27 Feminism, kön och det humanistiska subjektets essentialism 35 Det psykologiska subjektet 40 Uppgörelsen med det humanistiska subjektet en strukturalistisk tankefigur 46 En sammanfattning av kapitel 1 och en introduktion till kapitel 2 50 2. ETT SUBJEKT AV SPRÅK - POSTSTRUKTURALISM 56 Subjektet efter "den språkliga vändningen" - personligen 57 "Sträng poststrukturalism": Subjektet som marionett i diskursernas våld 65 En feministisk poststrukturell tankefigur 68 Motstridiga diskurser och multipla subjektiviteter 71 Överskridande naturvetenskap i fråga om kropp och kön 72 Queer-teori 77 En överskridande teknikvetenskap 78 Postkolonialt tänkande, etnicitetsteori och "svart feminism" 79 En avslutande reflektion om tre generationer feminism 81 Sammanfattning av kapitel 2 82 DEL 2 Det konkreta språket 85 3. OM ATT EXISTERA l OCH SOM SPRÅK 87 Kapitlets inledning och uppläggning 87 Det började med en längtan efter att dela "det innersta" med någon 90 Om ord och mening 91 Vad betyder det att "förstå" något, medan man "skapar sig" som subjekt? 94 Kan barn skapa ny mening och betydelse? 98 Om illusionen av ett inre och frågan om vad ett subjekt "är" 101 Vad innebär det att bli positionerad eller att positionera sig? 103 Kvinnors (diskursiva) behov av underordning och självuppoffring 106 Om att "väva sig" till ett multipelt subjekt 110 Om betydelsebärande tecken 113 En sammanfattning av att existera i och som språk 115 INTERVENTION I: "Brev till en vän" 121 4. DET LÄRANDE SUBJEKTET OCH "KUNSKAPENS KÖN" 127 Inledning och kapitlets uppläggning 127 Underkastelsens samtidiga tillfredsställelse och förnedrande smärta 128 Hur makt kan produceras av välvilliga vuxna och barn/elever emellan 130 Om makt och om att vara ett "lyckat skolbarn" 133 En sammanfattning om underkastelse och behärskande 135 "Rättvisa", "jämlikhet" och självreglerande, ansvariga subjekt 136 Ett exempel om självreglering, skuld och social position 138 Att reflektera över den normaliserande blicken 140 Förskolor och skolor är "könade" institutioner 142 Kunskapen har ett kön 145 INTERVENTION II: "Om att ha upptäckt ett nytt språk - feministisk poststrukturalism 149 DEL 3 Ett försök till upplösning av konkret/abstrakt 157 5. EN FEMINISTISK POSTSTRUKTURALISTISK HÅLLNING OCH DEN FORSKANDE KROPPEN 159 Inledning och kapitlets uppläggning 159 Om mina första möten med feministisk teori 160 Möte med Jeanette Rhedding-Jones 162 Foucaults maktbegrepp utan och med ett feministiskt tillägg 165 Bokstavsbarnen som exempel 167 Om frihet och agentskap lite mer teoretiskt 169 Mer om förhållandet feminism poststrukturalism 176 Feministisk poststrukturalism som en ständigt nyskapande rörelse 178 Nya möjliga konstruktioner för forskningen 180 INTERVENTION III: "Brev till en poet" 183 6. DEKONSTRUKTION, FÖRÄNDRING OCH EN MOTSTÅNDETS ETIK 187 Inledning och kapitlets uppläggning 187 Dekonstruktiva samtal 188 Habermas kommunikativa handlande som utgångspunkt 192 Det dekonstruktiva samtalet som en skillnad 194 "Oenigheten" som det väsentligaste möjlighetsvillkoret för diskursiva synliggöranden 196 "Sous rature" - överkryssandets praktik 198 Den "glädjefulla ovet(en)skapen" 200 Varför motståndets etik? 201 Motståndets etik som dekonstruktion, etik och ansvar 203 Om motståndet mot och åtrån efter motståndets etik 205 Möjligheten av ett "tredje rum" eller dikotomiernas upplösning i multiplicitet? 208 Att överta "författandet" av sitt eget liv 209 En avslutande reflektion om "både och" 210 SLUTINTERVENTION: "Om subjektet och den andre som också gör mig" 212 NOTER 215 REFERENSER 227 SAK- OCH PERSONREGISTER 235