Hylla GRAFISK DESIGN - Aez Billow, Anders
Personnamn
Titel och upphov Läsmaskinen : aspekter på bild och bok med utgångspunkt i Anders Billows verksamhet 1923-1953
Utgivning, distribution etc. Institutionen för konst- och musikvetenskap, Lunds universitet , Lund ; 2007 : 2007
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 260 s., [42] pl.-s. : ill. (vissa i färg)
Anmärkning: Dissertation o.dyl. Diss. Lund : Lunds universitet, 2007
Anmärkning: Språk Med sammanfattning på engelska
Personnamn
Term
ISBN 9789162873677 9789162873677
Antal i kö:
*00000979nam a22003017a 4500
*00125296
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2007 sw ||||||m 00| 0 swe c
*020 $a9789162873677
*020 $a9789162873677
*035 $a(Ko)29200
*0410 $aswe$beng
*084 $aIbz Billow, Anders
*084 $aAec-c.5
*1001 $aJönsson, Jan
*24510$aLäsmaskinen :$baspekter på bild och bok med utgångspunkt i Anders Billows verksamhet 1923-1953 /$cJan Jönsson
*260 $aLund ;$a2007 :$bInstitutionen för konst- och musikvetenskap, Lunds universitet ,$c2007
*300 $a260 s., [42] pl.-s. :$bill. (vissa i färg)
*502 $aDiss. Lund : Lunds universitet, 2007
*546 $aMed sammanfattning på engelska
*60014$aBillow, Anders, $d1890-1964
*650 4$aBokkonst
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*8520 $hGRAFISK DESIGN - Aez Billow, Anders
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
INLEDNING Tematik 5 Designhistoria 7 Massmedia / bokkultur 9 Avhandlingens syfte 11 FORSKNINGSÖVERSIKT 13 Om Anders Billow och hans samtid 13 Typografi och bokframställning i Sverige 15 Typografi och grafisk design i västvärlden 17 Bild i tryck Sverige och västvärlden 20 TEORETISKA OCH METODISKA UTGÅNGSPUNKTER 24 Synsätt föremål angreppssätt 24 Material och avgränsningar 28 Centrala termer och begrepp 31 Disposition 35 KAPITEL 1. BOKTRYCKERIVÄSEN OCH REFORMRÖRELSER I SVERIGE UNDER FÖRSTA HALVAN AV NITTONHUNDRATALET GRAFISK PRODUKTION: YRKE TEKNIK OCH UTVECKLING 39 Yrke 39 Ny teknik och nya företag 42 UPPKOMSTEN AV EN INHEMSK GRAFISK FACKDISKURS 45 Böcker och bokmarknad 45 Konst och bokkonst 46 "Den nya renässansen" 48 Modern bokkonst 51 Fackdiskussionens lokaliteter 54 TEMAN I DEN GRAFISKA FACKDISKURSEN 1920-1950 59 Den grafiska disciplinen och kritiken 59 Böcker visavi annat tryck 60 Bruk av boktryckerihistoria 63 Skyltfönstersproblematiken 66 Teknikens betydelser 67 Begreppet bok 70 Bokstavsform och typografi 73 KAPITELAVSLUTANDE NOTERINGAR: BOKTRYCKARKONST 77 KAPITEL 2. BLAND FACKMÄN OCH FORSKARE ANDERS BILLOWS VÄG OCH KRETS ANDERS BILLOWS TIDIGA VERKSAMHET 80 Studentår och lärospån 80 Musieman 82 Reklam- och förlagsman 82 Karriärval och inriktning 86 ANDERS BILLOWS VERKSAMHET 1920-TAL 87 Konstnärlig ledare på Nordisk Rotogravyr 87 Uppdrag och uppdragsgivare 1920-tal 88 Fackkritisk verksamhet 90 ANDERS BILLOWS VERKSAMHET 1930-TAL 93 Stockholmsutställningen 93 I debattens centrum 94 Uppdrag och uppdragsgivare 1930-tal 96 Övrig verksamhet 97 ANDERS BILLOWS SENARE VERKSAMHET 1940- OCH 50-TAL 98 Uppdrag och uppdragsgivare 1940-tal 98 Övrig verksamhet 1940-tal 99 Uppdrag och uppdragsgivare 1950-tal 101 KAPITELAVSLUTANDE NOTERINGAR: YRKESROLL 102 KAPITEL 3. KONTINUITET OCH KONTROVERS POSITIONER I SVENSK GRAFISK FACKDISKURS 1923-43 MODERN BOKKONST GÖTEBORG 1923 107 Evenemanget 107 Billows uppdrag 107 Konst hantverk och industri 108 Konsthistorisk stil 109 Konstnären och industrin 111 Nytt och gammalt 112 LEIPZIG OCH STOCKHOLM 1927-30 113 Den "nya stilens" antågande 113 Lagerström och utställningen 1930 115 Billows omprövning 117 Den nya typografins teori: Billow och Tschichold 120 Manifest 123 "MARGINALSTRIDEN" 193233 126 Förnyad diskussion 126 Tekniska aspekter på diskussionen 128 Yrkessociala aspekter på diskussionen 129 SVENSK BOKKONST 1933 130 Tävlingen och urvalet 130 Billow i olika roller 132 Billow som fackkritiker och teoretiker 133 KONSOLIDERING: UTBILDNINGSANSTALTERNA OMKRING 1943 135 Inriktning och innehåll 135 KAPITELAVSLUTANDE NOTERINGAR: "TYPOGRAFISK BRYTNINGSTID" 137 KAPITEL 4. LÄSMASKIN / BOKKULTUR: SYSTEM OCH ENSKILDHETER I ANDERS BILLOWS FORMGIVNING BOKEN SOM FÖREMÅL 140 Bokmiljö och bokens yttre 140 Omslag 142 Inlagan I: trycktekniska aspekter 144 Inlagan II: papper 146 Bildkvalité och bildverkan 148 SIDOR OCH UPPSLAG 151 Typografisk form I: ordning 151 Typografisk form II: format bilder och vinjetter 153 Typografisk form III: typsnitt 155 PRODUKTION 158 Boken som individ - boken som maskin 158 Planeringsfasen 159 Mellan kast och press på Nordisk Rotogravyr 160 Metoder och processer I: typografi 162 Metoder och processer II: bildredigering 163 KAPITELAVSLUTANDE NOTERINGAR: FORMGIVNING 166 KAPITEL 5. ANORDNINGAR FÖR TEXT OCH BILDER I BÖCKER EXEMPEL OCH ANALYSER DET KONCENTRERADE UPPSLAGET 168 "Stilböcker" 1924-1926 FOTOGRAFISKA BOUPPTECKNINGAR 171 Nordiska museets möbler från svenska herremanshem 1933 Grönsö 1952 KULTURHISTORIA I UPPSLAG 175 Ernst Klein: Bilder ur Sveriges historia 1931-2 RUM OCH PROGRESSION 181 Carl Fries: I svenska marker 1930 FRIKOPPLADE BILDER 185 Bilder från Sverige 1928, 1931 KAPITELAVSLUTANDE NOTERINGAR: SEENDE 188 KAPITEL 6. BILDER SOM DOKUMENT OCH DOKUMENTÄRA STRATEGIER I ANDERS BILLOWS VERKSAMHET SYNEN PÅ DOKUMENTERANDE FOTOGRAFI I SVERIGE UNDER 1900-TALETS FÖRSTA HÄLFT 194 Begreppet "dokumentärt" 194 Dokumentära praktiker 196 ANDERS BILLOWS BILDSYN 198 Fotografi och åskådning 198 Depraverad fotografi 201 Kameradidaktik I: att se 203 SVENSKA TURISTFÖRENINGEN: ÅRSSKRIFTEN OCH BILDERNA 206 De tidiga åren 206 Nya bilder 1930-tal 210 Fotografi och fritid: Årets bilder 211 Kameradidaktik II: bild och förebild 214 Carl Gustav Rosenberg 216 Beredskapstidens bilder 218 KAPITELAVSLUTANDE NOTERINGAR: ARKIVET 220 SAMMANFATTNING OCH DISKUSSION 223 SUMMARY IN ENGLISH 228 TACK 233 FÖRKORTNINGAR KÄLLOR OCH LITTERATUR 223 PERSONREGISTER 256 BILDFÖRTECKNING 258 BILDER 260