Hylla
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Norstedts akademiska förlag , Stockholm ; 2007 : 2007 ((Norge) )
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN 978-91-7227-522-5 978-91-7227-522-5
Antal i kö:
*00001373nam a2200457 a 4500
*00124865
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2007 sw ||||| |00| 0 swe c
*020 $a978-91-7227-522-5
*020 $a978-91-7227-522-5
*035 $a(Ko)28738
*040 $dLGEN$dLaib$dNB
*084 $aQbiab
*24514$aDen omätbara kvalitet en /$cLars Strannegård (red.) ; Bengt Brülde ...
*260 $aStockholm ;$a2007 :$bNorstedts akademiska förlag ,$c2007$e((Norge) )
*300 $a216 s. :$c23 cm
*650 4$aKvalitet skontroll
*650 4$aKvalitet sstyrning
*7001 $aStrannegård, Lars,$d1969-$4edt
*7001 $aBrülde, Bengt,$d1959-$4aut
*8520 $hQb
*950 $aKvalitet ssäkring
*950 $aKvalitet sstyrning
*950 $aTotal quality management
*950 $aKvalitet sstyrning
*950 $aTjänstekvalitet
*950 $aKvalitet skontroll
*950 $aProduktkvalitet
*950 $aKvalitet skontroll
*950 $aMarknadskontroll
*950 $aKvalitet skontroll
*950 $aMarknadsövervakning
*950 $aKvalitet skontroll
*950 $aStatistisk kvalitet skontroll
*950 $aKvalitet skontroll
*950 $aVarukontroll
*950 $aKvalitet skontroll
*950 $aProduktkontroll
*950 $aKvalitet skontroll$xföretagsekonomi
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Att hålla hög kvalitet på arbete, forskning och inom konstnärlig verksamhet är viktigt, för att inte säga nödvändigt. Det är alla ense om. Men kvalitetsbegreppet är något gåtfullt och svårt att mäta. I denna antologi, med bidrag av framstående forskare, arkitekter och kritiker belyses kvalitetsbegreppet från en mängd olika perspektiv. Medverkar gör t.ex. Lars Strannegård, Sven-Eric Liedman, Ingrid Elam, Magnus Rönn, Gert Wingårdh och Bodil Jönsson. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
FÖRORD Lars Strannegård 9 Kvalitet på modet Lars Strannegård 13 ETT BEGREPP UR TIDEN 14 TILLBAKS I TIDEN 17 TRANSPARENS OCH IDEL UTVÄRDERING 18 OMÄTBARA KVALITETER 20 BOKENS UPPLÄGGNING 21 LÄSTIPS 25 Sancta Æmulatio, "Den heliga tävlingslusten". Om kvantiteternas roll i ett historiskt perspektiv Sven-Eric Liedman 26 KVALITET OCH KVANTITET 27 KAN KVANTITET BLI KVALITET? 28 HALLSTÄMPLING OCH BETYG 30 ATT JÄMFÖRA DET OJÄMFÖRLIGA 34 LÄSTIPS 40 Kvalitet i litteraturen Ingrid Elam 41 LÄSTIPS 55 Design = Kvalitet? Kersti Sandin Bülow 56 DESIGN OCH KVALITET 56 MÄTBAR OCH OMÄTBAR KVALITET 58 ATT AVLÄSA KVALITET 59 I MELLANRUMMET FORMAS KVALITET 60 DESIGNPROFESSIONEN OCH GESTALTAD KVALITET 61 OLIKA DESIGNMETODER 63 DESIGNPROCESSEN INNEFATTAR KVALITET 65 DESIGN I EN ACCELERERANDE VÄRLD 67 KVALITETSARBETE I NÄRINGSLIV OCH PRODUKTION 68 UTVECKLA KVALITET MED DESIGN MANAGEMENT 70 HÅLLBAR UTVECKLING OCH KVALITET 73 DESIGN OCH KVALITET I ETT GLOBALT PERSPEKTIV 74 LÄSTIPS 76 Arkitekturkvalitet Gert Wingårdh, Rasmus Wærn 77 NÄR LJUSET HAR HUVUDROLLEN 77 Att kvalitetsbedöma arkitekturprojekt Magnus Rönn 85 INLEDNING 85 PROFESSIONELLA KVALITETSUPPFATTNINGAR 88 BEDÖMNINGSTEORI 93 EXEMPEL: ARKITEKTTÄVLINGAR SOM BEDÖMNINGSPROCESS 96 AVSLUTANDE DISKUSSION 100 LÄSTIPS 102 Kvalitetsbedömning i kulturföretag: exempel från ett filmföretag Jenny Lantz 103 KULTURPRODUKTION 104 EN KULTURPRODUCERANDE ORGANISATION 105 SMAKYTTRINGAR I ORGANISATIONEN 107 DET PROFESSIONELLA FÖRHÅLLNINGSSÄTTET TILL SMAK 108 UTMÄRKANDE SMAK: SMAK SOM MAKTMEDEL 110 ATT BALANSERA SMAK OCH MARKNADSPOTENTIAL 111 KÖN OCH SMAKUTTRYCKEN 113 KÖN OCH SMAK VID DEN EKONOMISKA POLEN 114 KÖN OCH SMAK VID DEN KULTURELLA POLEN 116 EKONOMISKA VINDAR 117 TVÅ MOTPOLER 117 SMAKARBETE 118 TASTE MANAGEMENT VID DEN EKONOMISKA POLEN 119 TASTE MANAGEMENT VID DEN KULTURELLA POLEN 120 TASTE MANAGEMENT: ETT MODERNT FENOMEN 120 BEKÖNAD OBJEKTIVITET OCH SUBJEKTIVITET 123 KVALITETSBEDÖMNING I ORGANISATION 123 KVALITETSBEDÖMNING VID DEN EKONOMISKA POLEN 123 KVALITETSBEDÖMNING VID DEN KULTURELLA POLEN 124 KVALITET SOM FLYKT FRÅN GODTYCKE OCH SMAK 125 KVALITET I KULTURPRODUCERANDE ORGANISATIONER 125 NOTER 126 LÄSTIPS 126 Kvalitet i Den mänskliga sektorn Bodil Jönsson 128 DESIGN FÖR DEN MÄNSKLIGA SEKTORN 129 TID, STRESS, FÖRÄNDRINGSTAKT, OHÄLSA 133 FRÅN AUKTORITÄR ERA TILL EMPOWERMENT 139 NÅGRA EKONOMISKA PERSPEKTIV I DEN MÄNSKLIGA SEKTORN 149 EN HÅRRESANDE FRÅGESTÄLLNING 153 LÄSTIPS 155 TACK 156 Vad handlar uppdelningen i kvalitativ och kvantitativ forskning om? Bengt Starrin 157 EN FRÅGA FYLLD AV SPÄNNINGAR 158 DISTINKTIONEN KVALITATIV-KVANTITATIV INOM NATURVETENSKAP 163 ETT PRELIMINÄRT FÖRSLAG 165 MÅLSÄTTNINGARNA OCH FRÅGESTÄLLNINGARNA SKILJER SIG ÅT 166 ATT IDENTIFIERA, KLASSIFICERA, RÄKNA OCH ATT MÄTA 168 FÖRHÅLLANDET MELLAN KVALITATIVA OCH KVANTITATIVA ASPEKTER KAN VARIERA 169 SAMHÄLLELIGA FÖRHÅLLANDEN OCH KVALITATIVA RESPEKTIVE KVANTITATIVA ANALYSER 171 NOTER 174 Kvalitet, värde och livskvalitet Bengt Brülde 175 KVALITET OCH VÄRDE 175 NIO OLIKA TYPER AV VÄRDE 178 LIVSKVALITET: ETT BRA LIV FÖR DEN SOM LEVER DET 189 HUR KAN MAN MÄTA LIVSKVALITET 191 NÅGRA AVSLUTANDE ORD OM LIVSKVALITET OCH KVALITET I LIVET 197 LÄSTIPS 201 Kvalitet som autenticitet Lars Strannegård 202 KVALITET TILL RÄTT PRIS 203 JU MINDRE DESTO BÄTTRE 206 ATT HÅLLA VAD MAN LOVAR 207 EN MODERN HISTORIA 207 EN ÄKTA INTENTION 209 EN TROVÄRDIG BERÄTTELSE 211 LÄSTIPS 213 FÖRFATTARPRESENTATIONER 214