Hylla
Personnamn
Titel och upphov Att arbeta med portfolio : teori, förhållningssätt och praktik
Utgivning, distribution etc. Gothia, Stockholm : 2003 (Växjö : Grafiska punkten)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000903nam a2200289 a 4500
*00124771
*00520170209030843.7
*008031016s2003 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a91-7205-394-1 (inb.) :$c407:00
*035 $a(SE-LIBR)9145593
*035 $a(Ko)28635
*040 $aNB
*042 $9NB
*08204$a371.3$222
*084 $aEab$2kssb/7
*1001 $aEllmin, Roger,$d1942-2014
*24500$aAtt arbeta med portfolio :$bteori, förhållningssätt och praktik /$cRoger & Birgitta Ellmin
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bGothia,$c2003$e(Växjö :$fGrafiska punkten)
*300 $a236 s. ;$c25 cm
*650 7$aPortföljmetodik$2sao
*650 0$aPortfolios in education
*7001 $aEllmin, Birgitta,$d1942-
*852 $5Ko$bKo$hEab$lELL
*950 $aPortfoliometodik$uPortföljmetodik
*950 $aPortföljmetoden$uPortföljmetodik
*950 $aPedagogik$wg$uPortföljmetodik
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Om att arbeta med metoden portfolio i teori och praktik. Om teorier och förhållningssätt som portfolio står för. Syften och modeller presenteras samt konkreta förslag på hur man som förskola och skola kan arbeta med, och skapa en bra, portfolio. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
9 FÖRORD av professor Lars Lindström, Lärarhögskolan i Stockholm 16 INLEDNING och bokens uppläggning 20 VAD ÄR PORTFOLIO OCH PORTFOLIOMETODIK 22 Det nya - elevens relation till portfolions innehåll 23 Vad är kärnan i portfoliometodiken? 24 Det interaktiva sambandet 25 Ett lärande som består 26 En skola med kvalitet 35 PORTFOLIOMETODIKENS TEORI OCH VÄRDEGRUND 35 Teoribasen - portfoliometodikens grundpelare 36 Skola, lärare och elever i ett interaktionistiskt utvecklingsperspektiv 39 Det socialkonstruktivistiska perspektivet 44 Läroplanens kunskapssyn 47 PORTFOLIO - ETT TECKEN I TIDEN? 47 Portfolio idag - bakgrund och sammanhang 50 Nya sätt att arbeta, tänka och lära 51 Ny kunskapssyn och det livslånga lärandet 53 Skolan i en ny tid - ett integrerat utbildningssystem 57 Svårigheter, motstånd, problem och möjligheter 59 VILKA ÄR FÖRDELARNA MED ATT ARBETA MED PORTFOLIO? 63 Vari ligger svårigheterna? 71 Förutsättningar hos pedagogerna och organisationen 72 ATT STARTA PORTFOLIOARBETE - EN REKTORS VISIONER OCH STÖD 76 Utvecklingsledarnas roll i portfolioarbete 78 ATT UTVECKLA PORTFOLION OCH PORTFOLIOMETODIKEN 78 Att utveckla portfolion och portfoliometodiken - starten 80 Olika slags portfoliomodeller 82 Portfolio - utvecklingslinjer kring uppbyggnad, innehåll och användning 103 Portfolio - ständiga förbättringar 112 PORTFOLIO - ATT STÖDJA OCH FÖRSTÄRKA UTVECKLING OCH LÄRANDE 112 Portfolio - ett sätt att uppfylla olika syften 113 Portfolio - dokumentation och information 119 Portfolio - ett positivt förhållningssätt 122 Portfolio - större ansvar och ökad respekt 126 Portfolio - målorientering, planering och utvärdering 138 Portfolio - reflektion och metakognition 141 Portfolio och samlärande 143 Portfolio och föräldrasamverkan 146 Portfolio och utvecklingssamtal 152 ATT SKAPA EN PORTFOLIO - VIKTIGA STEG 152 Vad ska portfolion täcka in? 153 Vilket lärande ska belysas? 155 Hur ska lärandet dokumenteras? 155 Hur ska portfolion vara organiserad? 156 Hur ska sparandet gå till? 156 Vad ska utvärderas? 157 Vem ska värdera det som sparas i portfolion? 158 Hur ska portfolion se ut? 158 Var och hur ska portfolion förvaras? 159 Viktiga frågor måste få ta tid att besvara 160 HUR KAN INFÖRANDET AV PORTFOLIO FÖLJAS UPP? - Intervju med rektorerna i Västerby skola, Hedemora 165 ATT SAMVERKA OCH STÖDJA VARANDRA 165 Att förbereda sig själv och arbetslaget 171 Att förbereda och involvera eleverna 173 Att förbereda och involvera föräldrarna 175 PORTFOLIO OCH IT-PEDAGOGIK 178 Det IT-pedagogiska lärandet 180 Elevrollen i en nätbaserad lärmiljö 181 PORTFOLIO OCH ETIK 183 LIVSTILLFREDSSTÄLLELSE OCH SKOLFRAMGÅNG - EN KVALITETSFRÅGA 185 Från riskfaktorer till friskfaktorer 185 En skola för alla 193 VAD KAN VI FÖRVÄNTA OSS FRAMÖVER 196 REFERENSLISTA 205 BILAGA 1: STIMULANSEXEMPEL 220 BILAGA 2: NORDISK BIBLIOGRAFI