Hylla
Personnamn
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2006 (Danmark)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Även med tryckår: 2.-3. [tr.], 2006 ; 4. tr. 2011
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002889nam a2200793 a 4500
*00123234
*00520140117065415.8
*008050630s2006 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a91-44-03667-1
*035 $a(SE-LIBR)9933782
*035 $a(Ko)26740
*040 $aUilu$dNB
*042 $9NB
*08204$a371.1009485$222/swe
*084 $aEab$2kssb/7
*084 $aEm-c$2kssb/7
*1001 $aLångström, Sture, $d1937-
*24510$aPraktisk lärarkunskap /$cSture Långström, Ulf Viklund ; [teckningar: Sophia Lundquist]
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2006$e(Danmark)
*300 $a268 s. :$bill. ;$c25 cm
*500 $aÄven med tryckår: 2.-3. [tr.], 2006 ; 4. tr. 2011
*650 7$aLärare$zSverige$2sao
*650 7$aLärarrollen$zSverige$2sao
*650 7$aPedagogik$2sao
*650 7$aSkolplanering$2sao
*650 7$aPedagogik$2prvt
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aEducational planning
*7001 $aViklund, Ulf,$d1942-$4aut
*7001 $aLundquist, Sophia,$d1966-$4ill
*841 $5Ko$ax a$b0607244u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEm
*900 $aLundquist, Sophia Söderberg,$d1966-$uLundquist, Sophia,$d1966-
*900 $aSöderberg Lundquist, Sophia,$d1966-$uLundquist, Sophia,$d1966-
*950 $aSamhällsvetenskap$wg$uPedagogik
*950 $aInterkulturell pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aFri uppfostran$wh$uPedagogik
*950 $aAktivitetspedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aAlternativ pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aBildpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aCasemetodik$wh$uPedagogik
*950 $aVäxelundervisning$wh$uPedagogik
*950 $aFörskolepedagogik$wh$uPedagogik
*950 $wh$aKritisk pedagogik$uPedagogik
*950 $wh$aNeurodidaktik$uPedagogik
*950 $aDialektisk pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aProgrammerad undervisning$wh$uPedagogik
*950 $aInvolveringspedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aWaldorfpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aUtomhuspedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aTemaarbete$wh$uPedagogik
*950 $aStudiecirkelpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $wh$aPedagogik$xforskning$xmetodik$uPedagogik
*950 $aDidaktik$uPedagogik
*950 $aReggio Emilia-pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aProblembaserat lärande$wh$uPedagogik
*950 $aKonstpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aHandledning$wh$uPedagogik
*950 $aSocialpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aGrupparbete$wh$uPedagogik
*950 $aPortföljmetodik$wh$uPedagogik
*950 $aHerbartpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aInlärning$uPedagogik
*950 $aMontessoripedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aPedagoger$uPedagogik
*950 $aUndervisning$uPedagogik
*950 $aPedagogiskt drama$wh$uPedagogik
*950 $aDialogpedagogik$wh$uPedagogik
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Författarna är lärare och lärarutbildare. Här ger de praktisk kunskap om lärande och undervisning. De har också tagit med annat som en yrkesverksam lärare stöter på, som juridiska spörsmål och arbetsmiljöfrågor. Boken har två huvudavdelningar: Centrala lärarkunskaper samt Metoder och arbetssätt. Efter varje avsnitt finns litteraturhänvisningar och hänvisningar till länkadresser på Internet. Metoddelen innehåller konkreta anvisningar och exempel Förlagsinformation: Behöver du få svar på praktisk-pedagogiska frågor eller söker du en ny källa till inspiration för din undervisning? Kanske har den här boken just det du söker. Att undervisa kan vara lätt och roligt men aldrig enkelt. Det vet alla som varit verksamma en tid som lärare. Utan att på något sätt förringa behovet av mycket bra faktakunskaper ligger fokus i den här boken på kunskap som kommer till uttryck som förståelse, färdighet och förtrogenhet. Dessa kunskapsformer går i boken under den gemensamma benämningen praktisk lärarkunskap. Med det menas både centrala lärarkunskaper och metoder och arbetssätt. Den första delen av boken rör centrala lärarkunskaper och innehåller avsnitt om hur man planerar sin undervisning, om kommunikation och språk samt om konflikter i undervisningen. Dessutom diskuteras juridik för undervisare, utvecklingssamtal, läromedel samt utvärdering. I bokens andra del presenteras ett trettiotal metoder och arbetssätt förmedlande, gestaltande, interaktiva och vetenskapliga metoder ur ett didaktiskt perspektiv. Författarna betonar också att trygghet, kunskap och glädje måste finnas med för att lärande ska kunna ske på bästa tänkbara sätt. Boken är skriven av undervisare för undervisare och vänder sig till olika slags lärare allt från den som bara någon gång om året står inför en grupp till alla som studerar till lärare eller redan är verksamma i yrket.
Förord 7 Vad är praktisk lärarkunskap? Varför en bok om praktisk lärarkunskap? 9 DEL I CENTRALA LÄRARKUNSKAPER 11 Inledning till del I 12 Att planera undervisning 13 Styrning av ungdomsskolan 13 Målstyrning i skolan 16 Dagens kunskapssyn 20 Planering förr - och nu 20 Planera tillsammans med eleverna/studenterna 24 Till sist 28 Kommunikation och språk 31 Vad är kommunikation? 31 Konflikter i undervisningen 39 Vad är en konflikt? 39 Varför uppstår konflikter? 39 Person- och situationskonflikter 41 Vad kan hända vid konflikter? 41 Skol- och undervisningskonflikter 42 Villkor för konfliktbearbetning 44 Konflikthantering och konfliktbearbetning 45 Skolmedling 46 Andra konfliktbearbetningsmetoder 47 Mobbning 50 Juridik för undervisare 57 Offentligt - privat 57 Offentlighetsprincipen 57 Sekretess 60 Anmälningsskyldighet 61 Kollektiv bestraffning 62 Störande elever 62 "Handpåläggning" 66 En skola - öppen för alla? 67 Fusk och icke-tillåtna hjälpmedel 67 Lärares ansvar 70 Upphovsrätt 75 Bonus Presskopia 78 Lärares och elevers upphovsrätt 79 Utvecklingssamtal 83 Utvecklingssamtal 85 Forskning om utvecklingssamtal 88 Stordiaprojektorn i undervisningen 91 Stordiaprojektorn och hur den kan användas 91 Att framställa stordier 93 Dataprojektorer 94 Lärarens anteckningsteknik 97 Läromedel 101 Vad är läromedel? 101 Lärobokens ställning nu 101 Lärobokens särart 105 Viktiga men bortglömda 107 Sponsrade läromedel 108 Att arbeta utan läromedel 109 Intresseorganisationer 109 Enkel genusanalys av ett läromedel eller en lärobok 110 Arbetsuppgifter med läromedel 111 Evaluering/utvärdering - varför, vad och hur? 115 Varför utvärdering? 116 Etiska och andra krav på utvärderingar 117 DEL II METODER OCH ARBETSSÄTT 125 Inledning till del II 126 Förmedlande metoder 129 Dokumentation som pedagogisk metod 129 Föreläsningar/föredrag 135 Internet i undervisningen 139 Bloggar 148 Intervjuer 151 Portföljer 156 Gestaltande metoder 163 Berättande 163 Rollspel 166 Simuleringar 171 Interaktiva metoder 175 Anteckningsteknik genom sambandskartor 175 Kontroversiella och känsliga ämnen 176 Bildanalys 183 Case 187 Emancipatorisk undervisning 192 Som man frågar, får man svar 197 Grupparbete 201 Idéstormning 210 Seminarier 212 Storyline 216 Storyboard 219 Tankekartor 222 Tvärgrupper 224 Värderingsövningar 227 "Vetenskapliga" metoder 229 Flerperspektivitet i undervisningen 229 Källkritik 233 Modeller 240 PBL - Problembaserat lärande 245 Forskningsanknuten/"vetenskaplig" undervisning 251 Övriga metoder 257 Undervisning utanför skolan/utbildningsplatsen 257 Kontrafaktisk undervisning 264 Sakregister 265