Konstfacks bibliotek

Praktisk lärarkunskap
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Em
Personnamn
Titel och upphov
  • Praktisk lärarkunskap
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2006 (Danmark)
Utgivningsår
  • 2006
  • Språk: Svenska.
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
  • 1. uppl.
Fysisk beskrivning
  • 268 s. : ill. ; 25 cm
Anmärkning: Allmän
  • Även med tryckår: 2.-3. [tr.], 2006 ; 4. tr. 2011
Term
ISBN
  • 91-44-03667-1
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00002889nam a2200793 a 4500
*00123234
*00520140117065415.8
*008050630s2006    sw ||||      |00| 0 swe c
*020  $a91-44-03667-1
*035  $a(SE-LIBR)9933782
*035  $a(Ko)26740
*040  $aUilu$dNB
*042  $9NB
*08204$a371.1009485$222/swe
*084  $aEab$2kssb/7
*084  $aEm-c$2kssb/7
*1001 $aLångström, Sture,$d1937-
*24510$aPraktisk lärarkunskap /$cSture Långström, Ulf Viklund ; [teckningar: Sophia Lundquist]
*250  $a1. uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2006$e(Danmark)
*300  $a268 s. :$bill. ;$c25 cm
*500  $aÄven med tryckår: 2.-3. [tr.], 2006 ; 4. tr. 2011
*650 7$aLärare$zSverige$2sao
*650 7$aLärarrollen$zSverige$2sao
*650 7$aPedagogik$2sao
*650 7$aSkolplanering$2sao
*650 7$aPedagogik$2prvt
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aEducational planning
*7001 $aViklund, Ulf,$d1942-$4aut
*7001 $aLundquist, Sophia,$d1966-$4ill
*841  $5Ko$ax  a$b0607244u    8   1001uu   0901128$e4
*852  $5Ko$bKo$hEm
*900  $aLundquist, Sophia Söderberg,$d1966-$uLundquist, Sophia,$d1966-
*900  $aSöderberg Lundquist, Sophia,$d1966-$uLundquist, Sophia,$d1966-
*950  $aSamhällsvetenskap$wg$uPedagogik
*950  $aInterkulturell pedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aFri uppfostran$wh$uPedagogik
*950  $aAktivitetspedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aAlternativ pedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aBildpedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aCasemetodik$wh$uPedagogik
*950  $aVäxelundervisning$wh$uPedagogik
*950  $aFörskolepedagogik$wh$uPedagogik
*950  $wh$aKritisk pedagogik$uPedagogik
*950  $wh$aNeurodidaktik$uPedagogik
*950  $aDialektisk pedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aProgrammerad undervisning$wh$uPedagogik
*950  $aInvolveringspedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aWaldorfpedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aUtomhuspedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aTemaarbete$wh$uPedagogik
*950  $aStudiecirkelpedagogik$wh$uPedagogik
*950  $wh$aPedagogik$xforskning$xmetodik$uPedagogik
*950  $aDidaktik$uPedagogik
*950  $aReggio Emilia-pedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aProblembaserat lärande$wh$uPedagogik
*950  $aKonstpedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aHandledning$wh$uPedagogik
*950  $aSocialpedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aGrupparbete$wh$uPedagogik
*950  $aPortföljmetodik$wh$uPedagogik
*950  $aHerbartpedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aInlärning$uPedagogik
*950  $aMontessoripedagogik$wh$uPedagogik
*950  $aPedagoger$uPedagogik
*950  $aUndervisning$uPedagogik
*950  $aPedagogiskt drama$wh$uPedagogik
*950  $aDialogpedagogik$wh$uPedagogik
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Författarna är lärare och lärarutbildare. Här ger de praktisk kunskap om lärande och undervisning. De har också tagit med annat som en yrkesverksam lärare stöter på, som juridiska spörsmål och arbetsmiljöfrågor. Boken har två huvudavdelningar: Centrala lärarkunskaper samt Metoder och arbetssätt. Efter varje avsnitt finns litteraturhänvisningar och hänvisningar till länkadresser på Internet. Metoddelen innehåller konkreta anvisningar och exempel Förlagsinformation: Behöver du få svar på praktisk-pedagogiska frågor eller söker du en ny källa till inspiration för din undervisning? Kanske har den här boken just det du söker. Att undervisa kan vara lätt och roligt men aldrig enkelt. Det vet alla som varit verksamma en tid som lärare. Utan att på något sätt förringa behovet av mycket bra faktakunskaper ligger fokus i den här boken på kunskap som kommer till uttryck som förståelse, färdighet och förtrogenhet. Dessa kunskapsformer går i boken under den gemensamma benämningen praktisk lärarkunskap. Med det menas både centrala lärarkunskaper och metoder och arbetssätt. Den första delen av boken rör centrala lärarkunskaper och innehåller avsnitt om hur man planerar sin undervisning, om kommunikation och språk samt om konflikter i undervisningen. Dessutom diskuteras juridik för undervisare, utvecklingssamtal, läromedel samt utvärdering. I bokens andra del presenteras ett trettiotal metoder och arbetssätt förmedlande, gestaltande, interaktiva och vetenskapliga metoder ur ett didaktiskt perspektiv. Författarna betonar också att trygghet, kunskap och glädje måste finnas med för att lärande ska kunna ske på bästa tänkbara sätt. Boken är skriven av undervisare för undervisare och vänder sig till olika slags lärare allt från den som bara någon gång om året står inför en grupp till alla som studerar till lärare eller redan är verksamma i yrket.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Tillgängligt Konstfacks bibliotek Em