Hylla
Personnamn
Titel och upphov Att skriva en bra uppsats
Utgivning, distribution etc. Liber , Malmö : 2002 (Lund : Wallin & Dalholm)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Övers. från danska Även med tryckår: 2. tr., 2004
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001239nam a2200397 a 4500
*00122799
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2002 sw ||||e |00| 0 swe||
*020 $a91-47-06217-7 :$c378:00
*035 $a(Ko)26238
*040 $dNB
*0410 $aswe$hdan
*084 $aAefe
*1001 $aRienecker, Lotte
*24510$aAtt skriva en bra uppsats /$cLotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen ; med bidrag av Lis Hedelund ... ; översättning: Harald Nordli ; [fackgranskning: Hans Lindqvist]
*250 $a1. uppl.
*260 $aMalmö :$bLiber ,$c2002$e(Lund :$fWallin & Dalholm)
*300 $a284 s. :$c25 cm
*500 $aÖvers. från danska
*500 $aÄven med tryckår: 2. tr., 2004
*650 4$aUppsatsskrivning
*650 4$aReport writing
*650 4$aSkrivarbete
*650 4$aswe
*650 4$aForskning och utveckling
*650 4$aswe
*650 4$aVetenskapliga publik ationer
*650 4$aswe
*7001 $aStray Jørgensen, Peter$4aut
*7001 $aHedelund, Lis$4ctb
*7001 $aNordli, Harald,$d1942-$4trl
*8520 $cAefe
*900 $aJørgensen, Peter Stray
*950 $aProblemformulering vid uppsatsskrivning
*950 $aUppsatsskrivning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord till den svenska utgåvan 8 Läsarvägledning 9 KAPITEL 1 Uppsatser i postgymnasiala utbildningar - genrer och typer 11 Självständiga uppsatser 12 Mera om vad en självständig uppsats inte är 17 Några olika typer av självständiga uppsatser 18 Styrda uppsatser 21 Akademiska förmedlingsuppsatser 23 KAPITEL 2 En bra uppsats - kvalitetskriterier 25 Undvik vanliga missförstånd om vad en bra uppsats är 26 Innehållskriterier och vetenskapsretorik 27 1. Uppsatsförfattaren är närvarande som fackman i en bra uppsats 30 2. En bra uppsats förhåller sig till vetenskapen och till genren uppsats på postgymnasiala utbildningar 31 3. En bra uppsats använder sig av ämnets kunskaper och redskap 32 4. En bra uppsats är fokuserad 34 5. En bra uppsats placerar sig högt på Blooms taxonomi för inlärningsmål 34 6. En bra uppsats driver ett argument 37 7. En bra uppsats förhåller sig till sitt material, till sig själv och till sitt ämnesområde 37 8. En bra uppsats metakommunicerar 38 Tre exempel på kvaliteter i kandidatuppsatser 38 Den anglosaxiska och den kontinentala vetenskapstraditionen har olika ideal 45 Råd till studerande som skriver kontinentalt 47 Om du vill skriva bättre uppsatser... prata med din lärare 48 KAPITEL 3 Skrivprocessen 51 Temaval 52 Ett bra tema 52 Det första man gör efter valet av tema är att skriva 53 Börja skriva - javisst, men vad? 55 Skriv flexibelt 59 Det inledande skrivandet är tankeskrivande 61 Skrivtekniker 62 Varför inte disponera först? 65 Skrivandet, från val av tema till lämning 67 Översyn av text 68 Förutsättningar för revision 70 Skrivprocessen vid färdighetsuppsatser 72 KAPITEL 4 Skrivkramp 75 Vissa typer av skrivkramp är helt normala 76 Skrivkrampens många orsaker 77 Diagnostisera skrivkrampen 78 Att undvika eller övervinna skrivkramp - vad kan man själv göra? 80 Handledarens roll i förhållande till skrivkramp 82 Skrivkramp som kräver terapi 83 KAPITEL 5 Bra handledning 85 Bra handledning 86 Handledarhållningar 86 Måste handledaren vara ämnesexpert? 88 När gör handledningen mest nytta? 88 Vad kan du själv göra för att få bra handledning? 89 Takt och god ton för handledningen 90 Olämpliga handledningssituationer 91 Byte av handledare 92 KAPITEL 6 Problemformulering- från tema till fokus och frågor 95 Definitioner: "problem" och andra problematiska ord 96 Måste det finnas ett problem för att man ska kunna skriva en självständig uppsats? 99 Måste du ha en problemformulering? 100 Hur problemformuleringen kan hjälpa dig att skriva en bra uppsats 101 Problemformulera för att nå högt upp på Blooms taxonomi 101 Planera uppsatsen som ett argument 105 Begränsning kontra bredd 106 Att se till att uppsatsen förhåller sig till vetenskapen 107 Språklig precision 108 Öppna eller slutna frågor? 108 Huvudfrågan bör framgå klart 109 Vad är en dålig problemformulering? 110 En bra problemformulering är ingen garanti 111 Processen: Från tema till problemformulering 111 Problemformulera bakifrån 114 Fyll i en mall 115 Be din lärare reagera på din problemformulering 115 KAPITEL 7 Att söka litteratur, läsa och anteckna 117 Litteratur till uppsatser - hur man söker 118 Kedjesökning 119 Systematisk sökning i elektroniska källor 119 Att läsa kurslitteratur och att läsa för en uppsats kräver olika läs- och anteckningsstrategier 122 Att läsa till uppsatser 123 Att skumma - läsa för att orientera sig om temat 124 Selektivt läsande - målinriktat läsande för uppsatsskrivande 126 Koncentrationssvårigheter och läsblockeringar 126 Att göra anteckningar till uppsatsen 126 KAPITEL 8 Litteratur och källor 133 Litteraturen är ämnets bas 134 Källornas funktioner i och till uppsatsen 134 Att använda sekundärlitteratur i uppsatser - vilken och hur? 136 Hur många källor? 138 Varför ska man använda sekundärlitteratur? 138 Vad kan man använda i en källa? 139 Problemformuleringen är styrdon och måttstock för källhanteringen 140 Var och hur omtalar du sekundärlitteraturen i din text? 140 Källkritik 143 Hur ska man återge källorna? 144 Citat 145 Parafras och referat 147 Hur omtalar man källorna? 148 Litteratur- och källförteckning 149 Distans till källorna 154 KAPITEL 9 Teori, begrepp, empiri och metod 157 Definitioner 158 Uppsatsens tre hörn: problemformulering, teori och metod, material 159 Var ska man börja? 160 Teorier i uppsatsen 161 Problem med teori i uppsatsen 162 Val av teorier till självständiga uppsatser och specialarbeten 163 Hur hittar man själv teorier? 163 Uppsatsens metod och ämnets metoder 165 Uppsatsens metod är tillvägagångssättet 166 Ämnets metoder 167 Var i uppsatsen skriver man om teorier och metoder? 169 Utvärdering och kritik av teorier och metoder 171 KAPITEL 10 Uppsatsen som ett argument - argumentation i uppsatsen av Signe Hegelund 173 Toulmins argumentmodell: Grundmodellen 175 Den utvidgade modellen 177 Argumentation i uppsatser och andra genrer 178 Uppsatsens olika argument 179 Vad kan man använda som belägg - och till vad? 185 Uppsatsen som ettargument 186 De obligatoriska elementen i uppsatsen som ett argument 187 De fakultativa elementen i uppsatsen som ett argument 189 Metoders och teoriers placering i uppsatsen som ett argument 192 Exempel på den överordnade argumentationen i två specialarbeten 192 Att disponera argumentationen 204 Kritisk utvärdering av andras argumentation 205 Intern kritik av andras argumentation 206 Extern kritik av andras argumentation - och motargumentation 209 Den akademiska argumentationens etiska ideal 211 KAPITEL 11 Uppsatsens disposition och element 213 Svårigheter med dispositionen 214 När disponerar man? 215 Hur disponerar man? 215 Uppsatsens överordnade struktur 216 Den vetenskapliga strukturen avspeglar tillvägagångssättet 217 Generellt - konkret 218 Använd problemformuleringen som styrdon för dispositionen 219 Betrakta uppsatsen ur ett fågelperspektiv 219 Dispositionens kvaliteter 220 Framställningsformer - den akademiska textens byggstenar 222 Inledning och avslutning 229 Inledningen som mall 229 Avslutning 234 Uppsatsens serviceavsnitt 235 KAPITEL 12 Språk, typografi och layout 241 Det vetenskapliga språket 243 Skriv "tillåtna" språkhandlingar 244 Skriv ett precist, entydigt (fack)språk 244 Exempel med kommentarer 247 Skriv metakommunicerande 250 Klart språk 254 Svårt språk? 255 Välj meningens subjekt och predikat med omsorg 257 Början, mitten och slutet på ett bra avsnitt 258 Språklig distans och smitta 258 Korrekt språk 260 Har du luckor i språket? 262 Språkfel som lärare/opponent reagerar på 262 Vilka fel begår jag? 263 Brott mot rättskrivningsreglerna 263 Interpunktion 264 Ett speciellt teckenproblem 265 Brott mot gängse användning och betydelse 266 Typografi och layout 267 Litteratur om att skriva uppsatser 272 Läs mera om 272 Litteraturförteckning 274 Sakregister 281 Om författarna 284