Hylla
Personnamn
Titel och upphov Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 2005 (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän
Term
ISBN 91-44-03615-9 91-44-03615-9
Antal i kö:
*00001079nam a2200361 a 4500
*00122796
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2005 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a91-44-03615-9
*020 $a91-44-03615-9
*035 $a(Ko)26235
*040 $dUilu$dNB
*084 $aAefe
*084 $aEa-c
*1001 $aStukát, Staffan,$d1951-
*24510$aAtt skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap /$cStaffan Stukát
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c2005$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a208 s. :$c23 cm
*500 $a2. tr., 2005
*650 4$aUtbildningsvetenskap
*650 4$aExamensarbete
*650 4$ahögskolan
*650 4$aUppsatsskrivning
*8520 $cAefe
*950 $aProblemformulering vid uppsatsskrivning
*950 $aUppsatsskrivning
*950 $aPedagogisk forskning
*950 $aUtbildningsvetenskap
*950 $aExamensarbete
*950 $aExamensarbete$xpedagogisk metodik$xhögskolan$xhögskolan
*950 $aUtbildning
*950 $aUtbildningsvetenskap $xforskning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: I boken beskrivs hur den utbildningsvetenskapliga forskningen och rapporteringen ser ut. Områden som tas upp är: Att utforma den inledande undersökningsplanen, Att söka litteratur kring utbildningsvetenskaplig forskning, Val av metod och undersökningsgrupp, Forskarens statistiska grundbegrepp m.m. Förlagsinformation: Vad kännetecknar den goda forskningen och den vetenskapliga rapporten inom det utbildningsvetenskapliga området? Vilka vanliga metoder, regler och konventioner finns?Forskningsmetodik som förberedelse för forskning och uppsatsskrivande och som ett led i att förstärka det vetenskapliga och akademiska förhållningssättet ingår i alla högskoleutbildningar. Trots att likheterna för vad vi anser vara ett vetenskapligt arbete är stora, skiljer sig olika discipliner på universitetet åt vad gäller hur forskningen kan gå till och hur den vetenskapliga uppsatsen bör vara utformad. Boken försöker beskriva hur just den utbildningsvetenskapliga forskningen och rapporteringen ser ut.Ur bokens innehåll:Att utforma den inledande undersökningsplanenAtt söka litteratur kring utbildningsvetenskaplig forskningVal av metod och undersökningsgruppForskarens statistiska grundbegreppUndersökningsrapportens struktur och några stilistiska synpunkterRedovisningen av uppsatsen på ett slutseminariumBoken är främst avsedd som handbok för lärarstuderande i deras avslutande examensarbete, men den är också användbar för den som skriver C- och D-uppsatser inom beteendevetenskapliga ämnen samt forskarstuderande inom pedagogiskt arbete.
1 Utbildningsforskning som ett led i lärarutbildningen 5 Motiveringar för examensarbetet 5 Utbildningsvetenskap - tvärvetenskapliga möjligheter och dilemman 6 Handledare och partner 9 Bokens syften 14 2 Att utforma en undersökningsplan 17 Forskningsprocessen, en översikt 17 Litteratur om utbildningsvetenskaplig forskning 22 Kvalitativa och kvantitativa studier 30 Val av metod 35 Val av undersökningsgrupp 56 Sammanfattning av planeringen 65 3 Forskarens statistiska grundbegrepp 71 Att göra tabeller och figurer 72 Medelvärden och spridningsmått 77 Beskrivning av samband 85 Hypotesprövning 98 Facit 104 4 Undersökningsrapportens struktur 105 Titelsida 106 Sammanfattning 108 Innehållsförteckning 110 Inledning och problemområde 112 Litteraturgenomgång och teorianknytning 114 Preciserat syfte för den egna studien 120 Metod 123 Resultat 134 Diskussion och slutsatser 141 Referenser 142 Bilagor 150 5 Text och layout 151 Stil, storlek, paginering 152 Rubriker 153 Inledningar och sammanfattningar 154 Styckeindelning, stavning, tempus och pronomen 154 Språket 156 Referenser i texten 160 6 Ventilering av den vetenskapliga uppsatsen 169 En vanlig gång i oppositionsförfarandet 170 Påminnelser inför seminariet 171 Opponentens förberedelse 174 Examinatorns uppgifter 177 7 Framåtblick 183 Efter examensarbetet 183 Utbildningsvetenskaplig forskarutbildning 185 Bilaga A: Exempel på en sammanfattning 191 Bilaga B: Exempel på en innehållsförteckning 193 Bilaga C: Exempel på inledning av en uppsats 195 Bilaga D: Exempel på missiv 201 Referenser 203 Sakregister 207