Hylla
Personnamn
Titel och upphov Didaktiska examensarbeten i lärarutbildningen för förskola, grundskola, fritidshem, gymnasium etc
Utgivning, distribution etc. HLS förlag , Stockholm : 2005 (Stockholm : Edita)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform
Nummer i serie
Term
Institutionsnamn
ISBN 91-7656-606-4 91-7656-606-4
Antal i kö:
*00001642nam a22005057a 4500
*00122795
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2005 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a91-7656-606-4
*020 $a91-7656-606-4
*020 $z978-91-7656-606-0
*035 $a(Ko)26234
*040 $dHls$dNB
*084 $aEp-c.04
*084 $aAefe
*1001 $aArfwedson, Gerhard,$d1930-
*24510$aDidaktiska examensarbeten i lärarutbildningen för förskola, grundskola, fritidshem, gymnasium etc /$cav Gerhard Arfwedson
*260 $aStockholm :$bHLS förlag ,$c2005$e(Stockholm :$fEdita)
*300 $a105 s. :$c25 cm
*440 $aDidactica ;$v10
*650 4$aLärare
*650 4$autbildning och undervisning
*650 4$aSkriftlig framställning
*650 4$aUppsatsskrivning
*650 4$aLärarutbildning
*7101 $aLärarhögskolan i Stockholm$4pbl
*8520 $cAefe
*910 $aHögskolan för lärarutbildning i Stockholm$uLärarhögskolan i Stockholm
*910 $aStockholm Institute of Education$nEngelska$uLärarhögskolan i Stockholm$wi
*910 $aHLS$uLärarhögskolan i Stockholm
*950 $aSpeciallärarutbildning
*950 $aLärarutbildning
*950 $aUtbildning
*950 $aLärarutbildning
*950 $aAuskultation
*950 $aLärarutbildning
*950 $aLärarstuderande
*950 $aLärarutbildning
*950 $aProblemformulering vid uppsatsskrivning
*950 $aUppsatsskrivning
*950 $aSkrift
*950 $aSkriftlig framställning
*950 $aKommunikation
*950 $aSkriftlig framställning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Tolv berättelser inför examensarbetet 4 Förord 5 Examensarbetet - en bakgrund 8 "Sättet att tala" om skolan 8 Om lärarens professionella perspektiv 13 Examensarbetet - en chans för lärare 20 Vad kan man forska om som lärare? 23 Fem typer av didaktiska problem - eller kanske bara fyra? 24 Lärarstuderande har olika erfarenheter 31 Examensarbetet som pilotstudie 34 Vad är en teori? Hur används teorier? 40 Vad är "vetenskap"? 41 Synen på "teori" - ett nutidshistoriskt perspektiv 44 Eklekticism - och postmodernism 52 Tre utgångspunkter för didaktiska examensarbeten 54 P.S. 59 Examensarbetet - några lämpliga metoder 60 Om intervjuer: att fråga, att analysera, att tolka 62 Urvalsenkät plus intervjuer - en komparativ modell 73 Om pedagogisk dokumentation och aktionsforskning 76 Om examensarbeten inriktade på textanalys 81 En sammanfattning/repetition 83 Hur skriver man? 85 Språk, begrepp, termer, definitioner 86 Författar- och läsarperspektiven 88 Det skrivna språket, dispositionen och rubrikerna 92 Litteraturförteckning 95 Bilaga. En minihandledning 98