Hylla
Personnamn
Titel och upphov Vägen till Parnassen : en sociologisk studie av kvinnligt konstnärskap i Sverige 1864-1939
Utgivning, distribution etc. Department of Sociology , Göteborg University , Göteborg : 2005 (Göteborg : Docusys)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform
Nummer i serie
Anmärkning: Dissertation o.dyl. Diss. Göteborg : Göteborg s universitet, 2005
Anmärkning: Bibliografi etc.
Anmärkning: Språk Med sammanfattning på engelska
Term
Institutionsnamn
ISBN 91-975404-1-2 91-975404-1-2
Antal i kö:
*00002269nam a2200733 a 4500
*00122611
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2005 sw ||||| m |00| 0 swe c
*020 $a91-975404-1-2
*020 $a91-975404-1-2
*035 $a(Ko)26024
*040 $dG$dNB
*0410 $aswe$beng
*084 $aIb-c.5
*084 $aIb-c.47
*1001 $aWinell-Garvén, Iréne,$d1939-
*24510$aVägen till Parnassen :$ben sociologisk studie av kvinnligt konstnärskap i Sverige 1864-1939 /$cIréne Winell-Garvén
*260 $aGöteborg :$bDepartment of Sociology , Göteborg University ,$c2005$e(Göteborg :$fDocusys)
*300 $a424, [7] s. :$c25 cm
*440 $aGöteborg studies in sociology ;$v25$91650-4313
*502 $aDiss. Göteborg : Göteborg s universitet, 2005
*504 $aS. 389-407: Bibliografi
*546 $aMed sammanfattning på engelska
*650 4$aKonstnärer
*650 4$a1800-talet
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*650 4$aKonstvetenskap
*650 4$aSociologi
*650 4$aKonstkritik
*650 4$aForskning
*650 4$aFeministisk teori
*650 4$aKvinnliga konstnärer
*650 4$ahistoria
*650 4$a1800-talet
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*650 4$aKonstnärligt skapande
*650 4$asociologiska aspekter
*650 4$ahistoria
*650 4$a1800-talet
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*650 4$aKonstnärligt skapande
*650 4$agenusaspekter
*650 4$ahistoria
*650 4$a1800-talet
*650 4$a1900-talet
*650 4$aSverige
*7101 $aGöteborg s universitet.
*7101 $aSociologiska institutionen$4pbl
*8520 $hKONST - Ib-c
*900 $aGarvén, Iréne Winell
*900 $a1939-
*900 $a1939-
*910 $aSociologiska instiutionen vid Göteborg s universitet
*910 $aSociologiska institutionen$uGöteborg s universitet.
*910 $aGöteborg University.
*910 $aDepartment of Sociology
*910 $aSociologiska institutionen$uGöteborg s universitet.
*910 $aUniversity of Gothenburg.
*910 $aDepartment of Sociology
*910 $aSociologiska institutionen$uGöteborg s universitet.
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 9 INLEDNING 11-16 Syfte och presentation av undersökningens delar Disposition 13 1. FORSKNING OM KONST OCH SAMHÄLLE 17-56 Forskningshistorik, teori- och metoddiskussion Inriktning under de tidiga åren 17 Konst, samhälle och makt 20 Konst, samhälle, makt och kvinnor 26 Bourdieu och kvinnoforskning 43 Bourdieu i praktiken 45 Beröringspunkter mellan Bourdieu och feministiska forskare 49 Om konst, kanon och konsekrering 50 Dokument, tolkning och urval 54 2. FÖRE FÄLTET 57-86 Om ett konstfält i vardande Från hantverksgille till konstakademi 57 Opposition mot Akademien och etableringen av en konstförening 59 Konstföreningen efter ett kvarts sekel 64 Konstnärsgillet. En utmanare? 65 Tre sammanslutningar, flera konstbeställare. Fält? 67 Exponering och förvärv av kvinnliga konstnärers verk 71 Kvinnliga konstnärers genrepraktik 74 Hur och varför hamnar kvinnors konstnärskap i brännpunkten? 76 Konstnärskap - gudabenådad verksamhet och/eller yrkesutövning? 83 3. DE UTVALDA 87-202 Kvinnliga konstnärers representation i museer och samlingar Urval och urvalsgrund för museer och samlingar 88 I Nationalmusei salar 94 Göteborgs Museum med Fürstenbergska donationen 121 Moderna Museet 159 Malmö Museum med Herman Gotthardts konstsamling 168 Norrköpings Museum 174 Hallwylskas målerisamling 177 Prins Eugens samling på Waldemarsudde 179 Thorsten Laurins målerisamling 181 Målerisamlingen på Thielska Galleriet 182 Bonniers porträttsamling på Nedre Manilla 184 Conrad Pineus konstsamling 186 Kvinnliga mecenaters och samlares inverkan på konstval 188 Museisamlingarnas och de privata samlingarnas inbördes förhållanden 190 Samlarna, museifolket och allmänheten 191 Utbildningens och gruppens betydelse på vägen till museirepresentation 192 4. TILL KONSTHISTORIEN VIA KONSTHISTORIA 203-256 Kvinnliga konstnärers representation i översiktsverk Delstudiens syfte och uppläggning 204 Författarnas positioner 209 Ställningstaganden i de allmänna översiktsverken 215 Likheter och skillnader mellan allmänna och kvinnliga perspektiv 233 Kvinnorna, de allmänna översiktsverken och det utökade konstbegreppet 241 Tendenser efter år 2000 247 5. VARFÖR FANNS INGA KVINNLIGA HAHR, ROOSVAL OCH ROMDAHL? 257-274 Om karriärmöjligheter på ett konstakademiskt fält Ett konstakademiskt underfält i vardande 258 Att växla in ett akademiskt kapital 260 Framtidsutsikter på det akademiska fältet som helhet 262 Hahrs och Romdahls kvinnliga kamrater 263 Hahrs och Romdahls studenter 264 Nästa generation konsthistoriker - kamrater och studenter 265 Möjliga framtider 266 Lärjungarnas lärjungar 270 Kvinnliga konstdoktorer i Sverige 272 6. KVINNLIGA KONSTNÄRER OCH KONSTBEVAKNING 275-306 Ett nedslag på konstfältet 1911-1912 Föregångare bland konsttidskrifter 277 Publikationer med konstbevakning 278 Aktuella utställningar och aktuella utställare 284 Publikationerna, texterna och recensenterna 289 Närvaro och ställning på fältet 293 Väljer Idun och Dagny som konsttidskrifterna? 302 7. TVÅ KVINNOR, TVÅ KONSTFÄLT 307-328 Om två enskilda kvinnors navigering på olika konstfält Agnes de Frumerie och konstfälten 307 Elisabeth Barnekow möter Thorsten Laurin 317 8. SKÖNLITTERÄRT OM KVINNAN SOM KONSTNÄR 329-368 Olika samtiders syn i tidskommentarer och biografier Texturval och bakgrund till den inledande idédebatten 332 Texterna och deras författare 336 Ramberättelser och huvudpersonernas habitus och kapital 337 Möjliga och omöjliga ställningstaganden 348 SAMMANFATTANDE REFLEKTIONER 369-378 SUMMARY 379-388 KÄLLOR OCH LITTERATUR 389-408 BILAGOR 409-424