Hylla
Personnamn
Titel och upphov Profession, tradition och tyst kunskap : en studie i Michael Polanyis teori om den professionella kunskapens tysta dimension
Utgivning, distribution etc. Nya Doxa, Nora : 1991
Novapress Lund :
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Även tillg. med tryckår: 2. uppl., 1995 (tr. i Norge)
Personnamn
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a 4500
*00122312
*00520190612171053.0
*008011211s1991 sw |||||||||||000 0|swe|
*020 $a9188248097$c185:00
*035 $99188248097
*035 $a(SE-LIBR)7769978
*041 $aswe
*080 $a006.44
*080 $a165
*080 $a331.446.4
*08204$a306.42$222
*084 $aDbz Polanyi, Michael$2kssb/6
*084 $aDdb$2kssb/6
*100 $aRolf, Bertil,$d1948-$4aut
*24510$aProfession, tradition och tyst kunskap :$ben studie i Michael Polanyis teori om den professionella kunskapens tysta dimension /$cBertil Rolf.
*264 1$aNora :$bNya Doxa,$c1991
*264 3$aLund :$bNovapress
*300 $a263 s.$c22 cm
*500 $aÄven tillg. med tryckår: 2. uppl., 1995 (tr. i Norge)
*60014$aPolanyi, Michael,$d1891-1976$0https://libris.kb.se/b8nqt3cv5c32qgr#it
*650 7$aKunskapsteori$0https://id.kb.se/term/sao/Kunskapsteori$2sao
*650 2$aKnowledge
*650 2$aPhilosophy
*650 2$aProfessional competence
*650 7$aKunskapsöverföring$2albt//swe
*650 7$aFilosofi$2albt//swe
*650 7$aArbetsförhållanden $2albt//swe
*650 0$aKnowledge, Theory of
*852 $5Ko$bKo$cDbz Polanyi, Michael
*887 $a{"@id":"xf74h1k80rzqcvn","modified":"2019-06-12T17:10:53.479+02:00","checksum":"165837429944"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"hmtnsnqn2fj1v9q","modified":"2020-11-12T15:16:25.328+01:00","checksum":"114685309983"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1 TANKEN PÅ PERSONLIG KUNSKAP 13 1.1 Personlig kunskap som problem 13 1.2 Syfte och metod 14 2 DEN PERSONLIGA KUNSKAPENS KULTURBEROENDE 17 2.1 Vad Polanyi vill uppnå med "personlig kunskap" 17 2.2 Inlärning - djur, människa och organisation 21 2.3 Mötet mellan språk och individ 22 2.4 Språket som redskap 24 3 KUNSKAP BAKOM SPRÅKET - FÖRSVAR 27 3.1 Föreställningar om tyst kunskap (tacit knowledge) 27 3.2 Språkets otillräcklighet 29 3.3 Tyst kunskap och artikulation - ett försvar 31 Invändning mot tyst kunskap - Radikal konventionalism Invändning mot tyst kunskap - Argumenteral kunskap 4 KUNSKAP BORTOM SPRÅKETS GRÄNSER- KRITIK 35 4.1 Tyst kunskap som osägbarhet 35 Polanyis tysta kunskap och Wittgensteins osägbarhet Tyst kunskap, Wittgenstein och datorerna Osägbarhet - ett hinder för datorisering? 4.2 Wittgensteins osägbarhet 38 4.3 Lärjungarna 39 Påstående, färdighet och förtrogenhet Osägbarhet som hjälp vid degknådning Wittgenstein och regellösheten 4.4 Wittgensteins filosofi och metodproblemen 51 Osägbarhetens konsekvenser Wittgensteiniansk filosofi som terapi Metodkritik av osägbarhetsföreställningen Metoden i verkligheten? Förtrogenhetsfällan Dialog med det osägbara 5 TYST KUNSKAP - ANALYS 62 5.1 Tyst kunskap som ett redskap 62 5.2 Analys av tyst kunskap 64 5.3 Tyst kunskap som fundament 66 5.4 Tyst kunskap som ändamålsstyrd 67 5.5 Tyst kunskap ej logisk förutsättning 68 5.6 Tyst kunskap som INUS-faktor 69 5.7 Tyst kunskap - motiv eller instrument? 70 5.8 Gestaltpsykologin och Polanyis integrering 72 5.9 Kognitiv psykologi och schemabegreppet 75 6 ERFARENHETEN, MENINGEN OCH MAKTEN - EN JÄMFÖRELSE 78 6.1 Popper - meningen och verkligheten 78 En översikt över Poppers kunskapsteori Skillnader mellan Popper och Polanyi 6.2 Relativism och irrationalism hos Kuhn och Polanyi 87 Kuhns paradigm Polanyi: Traditionens utrymme för originalitet Kuhns förhållande till sina föregångare Polanyis Little Science, Kuhns Big Science 7 PERSONLIG OCH PRAKTISK KUNSKAP 96 7.1 Analys av personlig kunskap 96 Personlig kunskap medlar mellan tradition och individ Definition av personlig kunskap Den praktiska kunskapens personliga grund 7.2 Praktisk kunskap 98 Praktisk kunskap, operationella regler och villkor Maximer fångar delvis färdigheten 7.3 Praktisk kunskap och språklig reflektion - analys 100 Personlig kunskap, subjektivt och intersubjektivt Polanyis begrepp reflektion Andra ordningens tysta kunskap Reflektion, operationella regler och villkor 7.4 Elementär och kvalificerad praktisk kunskap 104 8 ANALYS AV DEN PRAKTISKA KUNSKAPEN 107 8.1 Regler och den praktiska kunskapens natur 107 Vad menar Polanyi med "regel"? Reglerna och exemplen Regler och praktiskt handlande - försvar mot Dreyfus 8.2 De professionellas praktiska kunskap 112 Praktisk kunskap - förmåga till goda handlingar Polanyi och praktisk kunskap Tre slags praktisk kunskap Skicklighet eller "skill" Know-how Kompetens - know-how förenad med reflektion Kompetensens semantik Språkets roll för professionell kompetens Kan utbildning ge kompetens? 9 TRADITIONEN SOM KUNSKAPSFÖRMEDLANDE SYSTEM 129 9.1 Kulturöverföring; ett trovärdigt kontrakt mellan generationer 129 9.2 Den äldre och yngre generationen 130 Underkastelse under traditionen Mästaren och lärlingen Delaktigheten i rutiner och visioner Traditionens hjältar 9.3 Språket, människan och kulturförmedling 134 Gadamer och den opersonliga traditionsförmedlingen Polanyi och den personliga traditionsförmedlingen Språkets begränsning och hantverksskickligheten 10 ANALYS AV TRADITIONSBEGREPPET 140 10.1 Traditionens logiska beståndsdelar 140 10.2 Det traderade innehållet 141 Innehåll, kultur, artefakt och symbol Tradition och symbolism Traditioners innehåll irrationellt? 10.3 Kulturell kontinuitet och förändring 146 Kulturell kontinuitet Statiska och dynamiska traditioner 10.4 Tradition - social process och regelverk 147 Tradition som vidareföring genom generationer Traditioner - starka och svaga Traditioner skilda från organisationer 10.5 Tradering som formning och som kontrakt 152 Vertikal och horisontell karaktärsdaning Psykosociala mekanismer vid traditionsöverföring Traditionen som socialt kontrakt Lärlingens karaktärsdaning Övervakningen av det sociala kontraktet 10.6 Traditionsbegreppet definierat 161 11 PROFESSIONELL KOMPETENS, ORDNING OCH FRIHET 163 11.1 Planerad och spontan ordning 163 11.2 Olika spontana ordningar 164 11.3 Individuella behov och marknadens ordning 165 11.4 Rätten och den konsultativa ordningen 166 11.5 Vetenskap som tradition, teknologi som organisation 166 11.6 Forskningen och den fria diskussionen 168 11.7 Ett fritt samhälle, fri debatt och tolerans 169 11.8 Polanyis väg mellan två frihetsbegrepp 170 11.9 Offentlig frihet och samvetsfrihet 172 12 ANALYS: PROFESSION, ORGANISATION OCH AUTONOMI 174 12.1 Autonomins tre nivåer 174 12.2 Planstyrning, organisation och autonomi i vetenskapens republik 175 12.3 Social koordination och problemlösning 175 12.4 Organisationsform och polycentriska problem 177 12.5 Forskningens nytta och autonomi 179 13 PROFESSIONELL KULTUR OCH PROFESSIONELLT SAMVETE 183 13.1 Professionell autonomi och koordination183 13.2 Konsensus, ömsesidig kontroll och trovärdighet 183 13.3 Konsensus kring en måttstock 186 13.4 Värdenas transcendens 187 13.5 Det professionella samvetet inför traditionens värden 187 13.6 Samvetet och personlig karaktär 188 14 POLANYIS IDEALSAMHÄLLE 192 14.1 Polanyis platonistiska meritokrati 192 14.2 Den idealistiska smågruppen i en meritokrati 193 14.3 En socialt förankrad värderationalitet 196 14.4 Autonomi och professionellt samvete - kritik 197 15 NORMER, IDEAL OCH LEGITIMITET AV TRADITIONER 199 15.1 Traditionens normer och dess legitimitet 199 15.2 Weber - förnuftets avlösning av traditionell legitimitet 200 Legitimitet genom ursprung Webers paradox: Det meningslösa vetandet 15.3 Traditionens ackumulation av politisk kunskap - Oakeshott 204 Konservativ misstro mot förnuft och politiska program Ett politiskt etablissemang nödvändigt Harmonin och etablissemangets vitalitet Oviljan mot reflektion - Oakeshott 15.4 Legitimitet genom rationalitet 209 Traditionen som organism Hayeks liberalism - mellan rationalism och konservatism Poppers rationalistiska traditioner Poppers person inför traditionen Rationalismens existentiella tomhet 15.5 Polanyis teori om personens bindning ("commitment") 219 Legitimitetsfrågans natur Den inre legitimitetsfrågan Yttre legitimitetsfrågor meningslösa 15.6 Profession, tradition och person 225 Krav på en teori om den praktiska kunskapens sociala villkor Polanyis traditionsteori i jämförelse 16 POLANYI SOM SAMHÄLLSFILOSOF - PERSONLIG AUTONOMI SOM EXEMPEL 231 16.1 Polanyis sätt att problematisera kunskap och samhälle 231 16.2 Autonomi i polariserad tappning 231 Autonomin inom Durkheims moraliserande samhälle Samhället kontra Stanley Benns autonoma individer 16.3 Autonomibegreppens finstruktur 237 16.4 Autonomiproblemen - från polarisering till polycentrism 238 BIBLIOGRAFI 241 En intellektualistisk hantverkares efterreflektion 249