Hylla
Personnamn
Titel och upphov Någonting har hänt : förbättring och frustration i svenska lågstatusskolor
Utgivning, distribution etc. SNS förl., Stockholm : 2002 (Angered : Elander Graphic Systems)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
Institutionsnamn
ISBN
Antal i kö:
*00001791nam a2200469 a 4500
*00116530
*00520140110065406.3
*008020930s2002 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a91-7150-876-7 :$c268:00
*035 $a(SE-LIBR)8692757
*035 $a(Ko)18189
*040 $aLx$dNB
*041 $aswe
*042 $9NB$9ARB
*082 $a371.009485$223
*084 $aEm-c.023$2kssb/7
*084 $aEm:oa$2kssb/7
*1001 $aBennich-Björkman, Li,$d1960-
*24500$aNågonting har hänt :$bförbättring och frustration i svenska lågstatusskolor /$cLi Bennich-Björkman
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bSNS förl.,$c2002$e(Angered :$fElander Graphic Systems)
*300 $a157 s. ;$c22 cm
*650 7$aHögstadiet$zSverige$2sao
*650 7$aSkolan$zSverige$2sao
*650 7$aFörändringsarbete$2sao
*650 7$aFallstudier$2albt//swe
*650 7$aInnovation$2albt//swe
*650 7$aOrganisationsförändringar$2albt//swe
*650 7$aSkolor$2albt//swe
*650 0$aOrganizational change
*7102 $aStudieförbundet Näringsliv och samhälle $4pbl
*841 $5Ko$ax a$b040930|| |||||001||||||000000$e1
*852 $5Ko$bKo$hEm
*900 $aBjörkman, Li Bennich,$d1960-$uBennich-Björkman, Li,$d1960-
*910 $aCenter for Business and Policy Studies$uStudieförbundet Näringsliv och samhälle
*910 $aNäringsliv och samhälle $uStudieförbundet Näringsliv och samhälle
*910 $aSN&S$uStudieförbundet Näringsliv och samhälle
*910 $aSNS$uStudieförbundet Näringsliv och samhälle
*950 $aManagement$wg$uFörändringsarbete
*950 $aOrganisation$wg$uFörändringsarbete
*950 $aProcessorienterat arbete$wh$uFörändringsarbete
*950 $aOrganisationsförändringar$uFörändringsarbete
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
En skildring av hur Navestadsskolan i Norrköping gått från kris i början av 1990-talet till att bli en förebild för andra skolor. Skolan är en lågstatusskola i ett socialt utsatt område med problem som hög frånvaro, konfliktfylld miljö o dålig arbetsro. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
1 Förändring börjar inifrån 9 Hur kunde Navestadsskolan förändras? 9 Skoleffekter är väsentliga 12 Framgång kan se ut på flera sätt 13 Skolframgång i olika kulturer 15 Vad kännetecknar framgångsrika skolor? 18 Institutionell förändring och förbättring 22 Ökade resurser är inte detsamma som förbättring 24 Myten om den usla svenska skolan 27 Det blir bättre - inte sämre 31 Ett klassamhälle med etniska förtecken? 33 Urvalet av skolor i undersökningen 34 Intervjuerna 37 Bokens disposition 39 2 Skolpolitik och värderingsskiften 41 1940-talets skolpolitiska idéer präglar också dagens skola 42 Skolan förvaltar inte - den formar 44 Samhällseffektivitet, klassutjämning och livskvalitet 47 Enhetsskolebeslutet 1950 48 Grundskolebeslutet 1962 52 Decentralisering och friskolor 56 Att uppskjuta belöningar 58 3 Den innovativa Navestadsskolan 63 "Friskolor i skolan": arbetslagen blir självständiga 64 Utbildning för informationssamhället: elevansvar och självständighet 68 Från ämneslärare till klasslärare 69 Elevstöd 75 Någonting bar bänt - men vad? 79 Lärdomar 81 4 Vägen till förändring: experiment, förtroende och delaktighet 83 Tillfällen och brytpunkter 87 Navestadsskolan 88 Götaskolan 89 Vilka var aktörerna? 90 Idéerna: vad ville man? 98 De tre förutsättningarna för förändring 99 Förändringsprocessens utformning 101 Tre nyckelbegrepp på Navestadsskolan: respekt, tid och intensiv kommunikation 103 5 Navestadsskolan i ett vidare perspektiv 106 Vilka är de övriga skolorna? 107 Skolornas klimat 108 Skillnader i ledarskap 113 Vikten av visioner 118 Det sociala kapitalet 120 Politisktstöd 125 Sammanfattning 131 6 När en skola förändras: sammanfattande slutsatser 133 Den innovativa Navestadsskolan 133 Vad kan forklara förändringsförmåga? 137 Det finns inte bara en lösning 140 Förändringens mekanismer 143 Referenser 146 Register 153