Hylla
Personnamn
Titel och upphov Kunskapsbedömning : hur, vad och varför
Utgivning, distribution etc. Myndigheten för skolutveckling , Stockholm : 2003 (Kalmar : Lenanders grafiska)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform
Nummer i serie
Anmärkning: Språk Med sammanfattning på engelska
Institutionsnamn
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/1219.pdf
ISBN 91-85128-05-8 91-85128-05-8
Antal i kö:
*00000811nam a22002537 45
*00116319
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2003 e |00 0 swe||
*020 $a91-85128-05-8
*020 $a91-85128-05-8
*035 $a(Ko)17965
*040 $dLi
*0410 $aswe$beng
*084 $aEab
*1001 $aKorp, Helena, $d1967-
*24510$aKunskapsbedömning :$bhur, vad och varför /$cHelena Korp
*260 $aStockholm :$bMyndigheten för skolutveckling ,$c2003$e(Kalmar :$fLenanders grafiska)
*300 $a175 s.
*440 $aForskning i fokus ;$v13$91651-3460
*546 $aMed sammanfattning på engelska
*7101 $aMyndigheten för skolutveckling$4pbl
*8520 $cEab
*8564 $uhttp://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/1219.pdf
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 9 SAMMANFATTNING 11 SUMMARY 13 INLEDNING 15 Bakgrund 16 Syfte 18 Uppläggning 19 Metod 20 KUNSKAPSBEDÖMNING I ETT HISTORISKT PERSPEKTIV 25 DE FÖRSTA INSTITUTIONELLA BEDÖMNINGARNA 26 INTELLIGENSTESTNINGENS TIDSÅLDER 31 EFTERKRIGSTIDENS UTBILDNINGSEXPANSION 37 Objektivt, rättvist, tillförlitligt 38 1970-TALETS UTBILDNINGSREFORMER 41 BEDÖMNING I DET POSTMODERNA SAMHÄLLET 43 Motivera istället för att sortera 44 Ny kunskapssyn 45 Den sociala ordningen i svenska klassrum 48 Bedömningens konsekvenser 51 Internationella tendenser 53 Vad innebär de "det nya provparadigmet"? 55 BEGREPPSLIGA RAMAR 58 "DET VAR ENKLARE FÖRR" 58 Teoretisk omorientering 58 INLÄRNINGSTEORIER 62 Behaviourismen 63 Kognitiva och metakongnitiva teorier 64 Sociokulturella perspektiv 67 HUR KAN MAN KATEGORISERA PROV? 70 BEDÖMNING PÅ INDIVID- OCH SYSTEMNIVÅ 72 Bedömning av individers kunskaper 74 Bedömningens betydelse 76 Bedömningens syfte 77 Summativ bedömning 77 Certifikation 78 Differentiering 78 Kompetens och kvalifikation 78 Kvalitetssäkring samhällsekonomiska intressen 79 Formativ bedömning av enskilda elever 79 Formativ bedömning och undervisning 82 Formativ bedömning i mångkulturell utbildning 83 VAD ÄR DET SOM SKALL BEDÖMAS? 85 Kunskap 85 Kunskapsbegreppet i LPO 94 85 Taxonomier 87 Kompetens 90 Behållning och prestation 91 Förmåga 92 OLIKA PROVFORMER 93 "Konventionella" och "alternativa" prov 93 Objektiva prov 96 Långa och korta svar 97 Autentiska prov 98 Portfolio 99 När passar vilket prov? 100 ATT VÄRDERA ELEVERS PRESTATIONER 103 Kriterierelaterad bedömning 103 Normrelaterad bedömning 104 Att bedöma sammansatta kunskaper med god tillförlitlighet 107 Global och analytisk bedömning 112 Den kriterierelaterade bedömningens kunskapsteori 112 Naturvetenskapligt orienterad bedömning 113 Bedömningsmodeller 113 Humanistiskt eller konstnärligt orienterad bedömning 114 Hur kan resultaten rapporteras? 116 BEDÖMNINGENS KVALITET 118 "Mätmodellen" och "standardmodellen" 118 Kvalitetsbegrepp 119 Reliabilitet 120 Validitet 120 Relationen mellan reliabilitet och validitet i bedömningen 123 Alternativa sätt att resonera om kvalitet i bedömning 125 FAKTORER SOM KAN STÖRA BEDÖMNINGSRESULTATET 126 Faktorer som påverkar prestationen 126 "Test-smartness" 126 Motivation och ängslan 127 Språkliga hinder 128 Artificiella bedömningssituationer 129 Faktorer som påverkar bedömningsprocessen 130 Kulturella faktorer 131 Objektivitet och rättvisa i bedömningsprocessen 133 SLUTORD 135 Ideologiska perspektiv på "det nya provparadigmet" 136 Prov i praktiken - konsekvenser 142 Frågor för fortsatt forskning 146 REFERENSER 149 BILAGA I 163 SERIEN FORSKNING I FOKUS VID MYNDIGHETEN FÖR SKOLUTVECKLING 171 Tidigare forsknings- och kunskapsöversikter som publicerats 171