Hylla
Personnamn
Titel och upphov Skolan mitt i förorten : fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism
Utgivning, distribution etc. B. Östlings bokförl. Symposion , Eslöv : 2001 ((Eslöv : Symposion))
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 342 s. (342, [1] s.) : 22 cm
Anmärkning: Dissertation o.dyl. Diss. Växjö : Univ., 2001
Anmärkning: Språk Med sammanfattning på engelska
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001006nam a22003253 45
*00115984
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2001 ze m 00 0 swe||
*020 $a91-7139-533-4 :$c304:00
*035 $a(Ko)17621
*040 $dNB
*0410 $aswe$beng
*084 $aEm-c.02
*084 $aOhe-c
*1001 $aBunar, Nihad,$d1970-
*24510$aSkolan mitt i förorten :$bfyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism /$cNihad Bunar
*260 $aEslöv :$bB. Östlings bokförl. Symposion ,$c2001$e((Eslöv :$fSymposion))
*300 $a342 s. (342, [1] s.) :$c22 cm
*502 $aDiss. Växjö : Univ., 2001
*546 $aMed sammanfattning på engelska
*650 4$aSegregation
*650 4$aSverige
*650 4$aIntegrationspolitik
*650 4$aSverige
*650 4$aSkolan
*650 4$aSverige
*697 $cUndervisningsväsen Sverige Grundskolan
*697 $cSociala Frågor Minoriteter Sverige
*8520 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 11 PROLOG - ÄR DETTA VERKLIGEN SVERIGE? 13 DEL l- Inledning KAPITEL 1 UTGÅNGSPUNKTER 17 Syfte, huvudinnehåll och motiv 20 Avgränsningar 24 Disposition 25 KAPITEL 2 TEORETISKA STÄLLNINGSTAGANDEN 27 Bourdieus "genetic structuralism" 27 "Good to think with" - att legitimera ett synsätt 34 KAPITEL 3 METODOLOGISKA ÖVERVÄGANDEN 37 Etnografi 37 Partnerskapsprojektet och det praktiska tillvägagångssättet 42 Det analytiska tillvägagångssättet 50 Etiska överväganden 54 KAPITEL 4 INTEGRATION OCH SEGREGATION 56 Integration 56 Integration inom samhällsvetenskap 57 Integration som välfärdspolitik och "invandrarpolicy" 61 Skola och integration 66 "Skolan mitt i byn" 68 Sammanfattning 69 Segregation 71 Segregation inom samhällsvetenskap 71 Segregation som ett socialt problem 75 Är alla former av boendesegregation och dess representationer negativa? 79 Skola och segregation 81 Sammanfattning 85 DEL II - Fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism KAPITEL 5 EKONOMI, RETORIK OCH PRAKTIK 88 Inledning 88 Material och metod 9I Jordbro 93 De lokala styrdokumenten 95 Lundaskolan: "Alla har inte samma rätt till en likvärdig utbildning" 96 Kvarnbäcksskolan: Framtidens skola i Jordbro" 99 Jordbromalmsskolan: UFAL mot dunkmusik" 100 Förändringar 102 Jordbro: "An impossible community"? 106 Rinkeby 109 Lokala mål och riktlinjer för skolverksamheten 110 Bredbyskolan: "Miraklet i Rinkeby" 111 Interkulturellt synsätt - helhetssyn - elevdemokrati 113 Kulturella skillnader som en svårighet 114 Förändringar 116 Rinkeby: Den bästa skolan 117 Tensta 118 Skolans inriktnings- och effektmål 120 Kämpingeskolan: "Surrogatföräldrar" 121 "Få svenskar är det egentliga felet" 121 Resursfördelning och elevomsättning 122 Lärarna som "surrogatföräldrar" 123 Världshistoria och musikklasser 125 Tensta: "Berlinmuren växer på fältet, men även bland höghusen" 126 Husby 127 Mål och riktlinjer 129 Husbyskolan: "Hjulet snurrar för fort" 131 Den subjektiva flykten och förändringar 132 Husby: Är Husby dömt till lågstatus? 135 Avslutande diskussion 138 Ekonomisk utsatthet och stigmatiserande representationer 138 Retorik och praktik 141 Retorikens visioner 141 Praktikens institutionella nätverk 142 Retorikens praktik 144 Skolan och retorikens uppgifter 146 Skolan och vardagliga praktiker 147 Konklusion 148 KAPITEL 6 GRÄNSER, BRÅK, RYKTEN OCH SKOLAN 151 Inledning 151 Konfigurationer, figurationer och representationer 154 Konfigurationer 154 Figurationer 156 Representationer 159 Den problematiska urbana orienten 159 Gränssättande rumslig praxis 161 Sammanfattning 163 Den problematiska svenska urbana orienten 164 "När arbete försvinner, då försvinner livet" 165 De skiftande "vi och dom"-uppdelningarna 171 Konklusion 175 Rykten och bråk 176 Konklusion 182 Skolan mittemellan "oss" och "dom" 183 Konklusion 19i Alternativa figurationer - möjligheter och begränsningar 192 Avslutning 198 KAPITEL 7 NÄR JOBBEN FÖRSVINNER 202 Inledning 202 När jobben försvinner 206 Kroppslig och territoriell hexis 209 Woodlawn, Quattre mille och Tensta 211 1. Territoriell stigmatisering och "vi och dom "-distinktioner 213 "Dubbel stigmatisering" och "soptipp" 213 Kulturell skam och annorlundahet i en Stockholmsförort 216 2. Kriminalitet och våld i det offentliga rummet 222 "I''''m 23, and I''''ll never see 24" 222 Är "(media)nedskräpningen" Tenstas största säkerhetsrisk? 224 3. En problematisk välfärdssamhällelig institutionalisering 230 Överbyråkratisering och institutionernas evakuering 230 Institutionernas "tyngd" 232 Getto, banlieue och "invandrartätt" område 237 i) Makroekonomiskt betingade förändringar 237 ii) Sociala villkor, klass och ras/etnicitet 239 iii) De diskursiva representationsformerna 239 iv) De informella nätverkens och platsens symboliska förskjutningar 241 v) Socialpolitikens innehåll och praktiker 242 Territoriell hexis och bortom 244 KAPITEL 8 KULTURELLT MEDBORGARSKAP OCH MULTIKULTURELL SKOLA 248 Inledning 248 Medborgarskap 253 Socialt medborgarskap och utbildning 254 Från folkskola till "invandrarskolor" 256 Kulturellt medborgarskap och utbildning 262 Från "invandrarskolor" till multikulturell skola 265 Utbildningssystemets institutionella uppbyggnad 266 Skolans ideologiska bas 266 Skolans pedagogiska bas 267 Kan vi nu ropa "Leve multikulturalismen!"? 268 DEL III - Avslutning KAPITEL 9 KONKLUSIONER 273 En teoretisk figur i sammanfattning 273 Skola, segregation, integration och multikulturalism 276 Slutord 284 SUMMARY 286 NOTER 307 KÄLLFÖRTECKNING 328