Hylla
Personnamn
Titel och upphov Värdepedagogik i internationell belysning
Utgivning, distribution etc. Fritze [distributör] Statens skolverk , Stockholm : 2003 (Kalmar : Lenanders grafiska)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform
Nummer i serie
Term
Institutionsnamn
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/1109.pdf
ISBN 91-85009-31-8 91-85009-31-8
Antal i kö:
*00001335nam a22003733 45
*00115550
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2003 ze 00 0 swe||
*020 $a91-85009-31-8
*020 $a91-85009-31-8
*035 $a(Ko)17153
*040 $dR$dNB
*084 $aEa:d
*1001 $aColnerud, Gunnel,$d1947-
*24510$aVärdepedagogik i internationell belysning /$cGunnel Colnerud, Robert Thornberg
*260 $aStockholm :$bFritze [distributör]$bStatens skolverk ,$c2003$e(Kalmar :$fLenanders grafiska)
*300 $a237 s. :$c22 cm
*440 $aForskning i fokus ;$v7$91651-3460
*650 4$aVärderingar
*650 4$aForskningsöversikt
*650 4$aSkolans värdegrund
*650 4$aPedagogik
*650 4$aetik och moral
*7001 $aThornberg, Robert$4aut
*7101 $aStatens skolverk$4pbl
*8520 $cEa
*8564 $uhttp://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/1109.pdf
*910 $aNational Agency for Education$uStatens skolverk
*910 $aNational Agency for Education in Sweden$uStatens skolverk
*910 $aSkolverket$uStatens skolverk
*910 $aSwedish Board of Education$uStatens skolverk
*910 $aSwedish National Agency for Education$uStatens skolverk
*910 $aSkolöverstyrelsen$uStatens skolverk
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 13 SAMMANFATTNING 14 SUMMARY 15 1. INLEDNING 16 Begreppet värdepedagogik 17 En filosofisk-pedagogisk diskussion 20 2. FORSKNING INOM JUST COMMUNITY-ANSATSEN 28 Kohlbergs kognitiva stadieteori om barns och ungas moraliska utveckling 28 "Blatt-effekten" 30 Framväxten av just community-ansatsen 33 Tillämpningen av just community i skolkontext 36 Senare studier av just community-programmets effekter 56 Sammanfattning 61 Avslutande reflektioner 62 3. DEN DOMÄNTEORETISKA TRADITIONEN 69 Moralisk domän och konventionell domän 69 Den personliga domänen 76 Barn skiljer mellan moralisk, konventionell och personlig domän 77 Domäner överlappar 85 De olika domänerna och det sociala samspelet 88 Elevers upplevelse av lärares ingripande 99 Sammanfattning 108 Avslutande reflektioner 110 4. LÄRARES TANKAR, STRATEGIER OCH PERSPEKTIV 117 Lärares tankar och känslor inför sin värdepedagogiska uppgift 117 Sammanfattande reflektion 129 5. LÄRAREN OCH SKOLANS MORALISKA PRAKTIK 130 Skolans moraliska liv 130 Lärares förhållningssätt 140 Den etiska basen för läraren som moralförmedlare 141 Sammanfattande reflektion 144 6. VÄRDEPEDAGOGISKA PROGRAM - CHILD DEVELOPMENT PROJECT (CDP) 147 Beskrivning av CDP-programmet 147 Forskning om CDP-programmets tillämpning 154 Sammanfattning 161 Avslutande reflektioner 163 7. VÄRDEPEDAGOGISKA PROGRAM - TEACHING STUDENTS TO BE PEACEMAKER (TCP) 166 Förhandling 166 Socialpsykologiska konfliktlösnings- eller förhandlingsteorier 167 Beskrivning av programmet Teaching Student to be Peacemaker 170 TSP-programmets tillämpning i skolor 173 Forskning om TSP-programmets effekter 175 Resultaten från interventionsforskningen 176 Sammanfattning 183 Avslutande reflektioner 184 8. VÄRDEPEDAGOGISKA PROGRAM - FACING HISTORY AND OURSELVES (FHAO-PROGRAMMET) 187 Kort beskrivning av FHAO-progammet 187 Studier av FHAO-programmets effekter 190 Sammanfattning 202 Avslutande reflektioner 202 9. DISKUSSION 204 Forskningsmetodisk diskussion 204 Vad kan vi lära? 217 Sammanfattning 216 REFERENSER 217