Hylla
Personnamn
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Carlsson , Stockholm : 2001 (Malmö : Daleke grafiska)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00000883nam a22003253 45
*00115266
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2001 e 00 0 swe||
*020 $a91-7203-366-5 :$c244:00
*035 $a(Ko)16844
*040 $dNB
*084 $aEabi
*1001 $aHjort, Madeleine, $d1948-
*24510$aKonstarter och kunskap /$cMadeleine Hjort
*260 $aStockholm :$bCarlsson ,$c2001$e(Malmö :$fDaleke grafiska)
*300 $a141 s. :$bill. :$c22 cm
*650 4$aKonstundervisning
*650 4$aSverige
*650 4$aKonst
*650 4$astudier och undervisning
*650 4$aSkolan
*650 4$aSverige
*650 4$aKyrkan
*650 4$apedagogiska aspekter
*650 4$a1400-talet
*650 4$a1500-talet
*653 $aBildpedagogik
*697 $cPedagogisk Metodik Konst Musik Teater Film
*8520 $cEabi
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD av Bengt Gustafsson 7 INLEDNING 9 Timplanen - en kulturfaktor 10 Är skolans kommunikativa verktyg de enda? 11 Ny kunskap 12 FOLKETS SKOLA PÅGICK I KYRKAN 15 1400-talets kyrka i den lokala tiden 15 Sista århundradet av katolsk tid i Sverige 17 Kyrkan ett nav kring vilket livet cirkulerade 18 Kyrkobyggnadens placering 21 Prästutbildningen 22 Kyrkan som folkets skola 24 Reflektioner 34 Inför nästa avsnitt 36 Exempel från Florens och Italien 37 Verkstäder 40 Kyrkans bildteori 41 Det yttre och det inre 42 Minnesteknik 44 Igenkänning - ett moment för fantasin 46 Predikanten - minnets regissör 51 Målningarna i predikan 53 Dansandet - en demonstrativ aktion av själens rörelser 55 Musik 58 Drama 58 Avslutande summering 59 REFORMATION OCH OMDANING 63 Galilei. utforskade med sinne, omdöme och förnuft 64 Ny pedagogisk praxis 66 Allmänheten omformas med hjälp av kyrkan 67 Att bryta ner en kultur och tradition 67 Att bygga en ny kultur och tradition 68 Olaus Petris pedagogik och didaktik 69 Reflektioner 73 SKOLAN ÅR 2000 75 Vad är kunskap? 77 Vägar till kunskap 83 Från intryck till handling 85 Mångfaldig intelligens 85 Sinnena 87 Emotioner 93 Minnet 96 Reflektioner 99 Vetenskapligt och konstnärligt vetande 101 Grundläggande skillnader 103 Sanningskravet 107 Reflektioner 111 Konstarterna i skolan 112 Kulturarv 112 Konstarter i pedagogiska processer 114 Rum för lärande 118 Etiska perspektiv 119 Båskunskaper och kärnämnen 122 EN SKOLA FÖR ALLA - INGEN ENTYDIG HISTORIA 127 Pojkar och flickor 127 Medagerande och envägskommunikation 131 Sinne, känslor, minne och gestaltning 133 AVSLUTNING 134 LITTERATUR OCH ORIGINALTEXTER 136