Hylla
Personnamn
Titel och upphov PBL och casemetodik : hur man gör och varför
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1999 (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Även tillg. med tryckår: 2.-3. tr., 2000 ; 4. tr., 2002
Anmärkning: Innehåll
Term
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00000747nam a22002413 45
*00114586
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1999 ze 00 0 swe||
*020 $a91-44-01187-3 :$c244:00
*035 $a(Ko)16126
*040 $dNB
*084 $aEaac
*1001 $aEgidius, Henry,$d1925-
*24510$aPBL och casemetodik :$bhur man gör och varför /$cHenry Egidius
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1999$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a96 s. :$c23 cm
*500 $aÄven tillg. med tryckår: 2.-3. tr., 2000 ; 4. tr., 2002
*505 $aLi:S
*650 4$aProblembaserad inlärning
*653 $aPBL-metodik
*697 $cPedagogisk Psykologi Inlärning
*8520 $cMAGASIN - E
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Både PBL, problembaserat lärande, och casemetoden sätter lärandet och de lärande i centrum. Lärarnas roll blir främst att träna studenter och elever i att läsa kritiskt, att se och lösa problem, att studera med tanke på att förvärva sådant vetande som behövs för att lösa de problem som de själva formulerar men som också har betydelse för deras utbildning. Här redogör författaren konkret och åskådligt för hur man kan arbeta enligt dessa metoder. Han sätter också in dem i sitt historiska sammanhang med speciell blick på hur de stämmer med de förändringar i arbetsliv och samhälle som i vår tid sker i övergången från industrisamhälle till kunskapssamhälle.
Förord 5 1 Problemen i fokus 7 PBL och CM, två pedagogiska koncept 8 Jämförelse mellan PBL och CM 10 Probleminriktning av olika grad 11 PBL och CM bra för lärandet 12 Bokens innehåll 14 2 Exempel på PBL 15 Ett exempel från vården 16 Ett exempel från historia, kyrka och religion 20 Ett exempel med psykologiska och fysiologiska aspekter 23 Läraren som grupphandledare 27 3 Exempel på casemetodik 30 Lärarens roll i CM 30 Deltagarnas roll i CM 36 CM-schemats användbarhet 43 4 Uppkomst och utveckling 45 PBL - ett led i 1960-talets ungdomsrevolt 45 Revolt mot universitetens isolering 46 Protest mot ett auktoritärt och hierarkiskt system 47 Protest mot isolering av individer 48 Kunskapsproduktion i vår tids anda 50 PBL och resultatinriktning i ett EU-perspektiv 51 Spridning av PBL 52 Hur CM uppstod 56 Harvarduniversitetet 56 Harvard Business School 57 Spridning av CM 58 5 Skola och samhälle 60 Universitetens och högskolornas samhällsroll 60 Från gemenskap till ensamskap 62 Välfärdsstatens uppgång och avveckling 63 Från regelstyrning till målstyrning 63 Avveckling av välfärdsstaten 65 Nya lednings- och organisationsformer i arbetslivet 66 Ny tid, ny pedagogik 67 6 Utformning av problembeskrivningar 71 Skillnader mellan problem och case 71 Allmänt om hur man skriver 72 Regler för problembeskrivningar 73 Kommentarblad för lärare 74 Några konkreta exempel 77 PBL-problem 77 CM-problem 81 7 Kurs- och veckoplanering 86 PBL eller CM? 86 PBL och CM som komplement 88 PBL- och CM-baserad utbildning 89 Kursplaner och val av problem 91 Bedömning och betygsättning 93 Litteratur 95