Hylla
Titel och upphov Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
Utgivning, distribution etc. Prisma , Stockholm : 1999 (Värnamo : Fälth & Hässler)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän 1. uppl. utg. på AWE/Gebers förl. Även tillg. med tryckår: 2. tr., 2001
Anmärkning: Innehåll
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000900nam a22002773 45
*00114585
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1999 ze 00 0 swe||
*020 $a91-518-3595-9 :$c329:00
*035 $a(Ko)16125
*040 $dNB
*084 $aEaac
*084 $aDoea
*24510$aInlärning och omvärldsuppfattning :$ben bok om den studerande människan /$cFerence Marton ...
*250 $a2. uppl.
*260 $aStockholm :$bPrisma ,$c1999$e(Värnamo :$fFälth & Hässler)
*300 $a168 s. :$btab. :$c21 cm
*500 $a1. uppl. utg. på AWE/Gebers förl.
*500 $aÄven tillg. med tryckår: 2. tr., 2001
*505 $asam
*650 4$aPedagogisk Psykologi Inlärning
*697 $cPedagogisk Psykologi Inlärning
*697 $cPsykologi Kognitiv Inlärning Minne
*7001 $aMarton, Ference,$d1939-$4oth
*8520 $cMAGASIN - E
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Författarna, forskare verksamma vid Pedagogiska institutionen vid Göteborgs universitet, presenterar här en samling texter på temat inlärning som påverkar och modifierar människors bild av omvärlden. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Förord 5 1. Vad är det man lär sig? 9 2. Vad minns man av det man lärt sig? 24 Meningsfullhetens betydelse 27 Minnets konstruktiva karaktär 32 Kvalitativa förändringar av minnesbehållningen 42 Minnesaktivitetens inriktning 48 3. Hur lär man det man lär sig? 51 Uppmärksamhetens inriktning 52 Studiefärdighet 63 Studiemönster 80 4. (P)åverkan på inlärning: Hur formas vårt sätt att lära? 85 Studietekniska handledningar 85 Matemageniska aktiviteter 88 Yt- och djupinriktning: försök till experimentell påverkan 93 Prov och inlärning 104 5. Inlärning och undervisning: Några synpunkter 119 6. Inlärning som utveckling: Ett synsätt 140 7. Inlärning och omvärldsuppfattning: Sammanfattning och avslutande funderingar 154 Sammanfattning 154 Om världsuppfattning 161 Pedagogik som forskning 163 Litteratur 167