Hylla
Personnamn
Titel och upphov Den föreställda publiken : programpolitik, publikbilder och tilltalsformer i svensk public service-television
Utgivning, distribution etc. B. Östlings bokförl. Symposion , Eslöv : 2000 ((Stehag : Symposion))
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - ej biuppslagsform
Nummer i serie
Anmärkning: Dissertation o.dyl.
Anmärkning: Språk Sammanfattning på engelska med titeln: The imagined audience: programming policies, images of the audience and modes of address in Swedish public service television
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001006nam a22002653 45
*00114483
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2000 ze m 00 0 swe||
*020 $a91-7139-483-4 :$c280:00
*035 $a(Ko)16016
*040 $dNB
*0410 $aswe$beng
*084 $aBub-c
*1001 $aEdin, Anna,$d1964-
*24514$aDen föreställda publiken :$bprogrampolitik, publikbilder och tilltalsformer i svensk public service-television /$cAnna Edin
*260 $aEslöv :$bB. Östlings bokförl. Symposion ,$c2000$e((Stehag :$fSymposion))
*300 $a246 s. :$c22 cm
*4900 $a[Doktorsavhandlingar från JMK ] ;$v[15] ,$x1102-3015
*502 $aDiss. Stockholm : Univ.
*546 $aSammanfattning på engelska med titeln: The imagined audience: programming policies, images of the audience and modes of address in Swedish public service television
*650 4$aTV-program
*650 4$aSverige
*697 $cTelevision Video Sverige
*8520 $cBu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 10 INLEDNING 11 Syfte 12 TELEVISIONENS RELATION TILL PUBLIKEN 14 I allmänhetens tjänst 14 Public service-begreppet 14 Kapitalismkritik och omvärdering 20 Televisionen och offentligheten 22 Public service och marknaden 26 Publiken som diskursiv konstruktion 28 Public service som publikbilder 29 Maktkamp eller anpassningsprocess? 34 TV som text 37 Dubbel organisering 37 Segmentering 39 Den ovana TV-tittaren 39 Den TV-litterära tittaren 40 Flödet som förankring 40 Var finns flödet? 41 Public service och flödet 42 TV som tilltal 43 Receptionsestetik 43 Blickens betydelse 44 Televisionens "vi" 45 Tecken för verklighet 46 Auktoritet 48 Teoretiskt ramverk 48 METOD OCH MATERIAL 49 Tre nedslag 49 Från enkanal- till flerkanalsystem 49 TV:s förhållande till publiken 49 Olika analysobjekt 50 Dokumentanalys 51 Det officiella ramverket 51 Kommentarer om materialet 52 Analys av TV som text och tilltal 53 Analysschema för programutbudet 54 Kommentarer om materialet 56 Samlad karaktäristik 57 URSPRUNGLIGA IDEAL OCH MOTIV 60 Televisionens framtid: politisk och kulturell demokratisering 60 Det övergripande ansvaret 61 Populär politik 62 De sköna konsterna 63 Televisionen som skola 64 Underhållning 64 Den icke-kommersiella kulturell 65 Den gemensamma kulturen 65 Synen på publiken 66 Den tröga publiken 66 Den värnlösa publiken 68 Den naiva TV-tittaren 70 Den differentierade publiken 71 De svenska folkrörelserna 74 Den selektiva TV-tittaren 75 Moralskrift och legitimeringsstrategier 76 ENKANAL-TELEVISIONENS ORGANISERING, FORM OCH TILLTAL 78 Programutbudet som struktur och makroflöde 78 Programkategoriernas fördelning 79 Kontinuitet och kronologi 82 Det direkta tilltalet 84 Programövergångar den 4 maj 1966 84 Programövergångar den 28 november 1969 87 Nyheter och underhållning som tilltal 90 Blandning och hierarki 94 Utbudet som struktur och makroflöde 94 Utbudets detaljer och konkreta upplevelser 96 TVåKANAL-TELEVISIONEN OCH BLANDPROGRAMMENS INBRYTNING 98 Ökade valmöjligheter för publiken 98 Två alternativ 99 Intern konkurrens 100 Konsten att programmera publiken 100 Tittarnas prioriteringar 101 Det programpolitiska dilemmat 104 Programutbudet som struktur och makroflöde 105 SSlalomeffekt - mellan vad? 10 Det direkta tilltalet 108 Programövergångar den 1 juli 1978 108 Programövergångar den 3 juli 1978 111 De nya blandprogrammen 113 Halvsju den 17 januari 121 Retroaktiv legitimitet 132 "Vi kommer tillbaka" 133 MåNGKANAL-TELEVISION, KOMMERSIALISERING OCH DIFFERENTIERING 135 Politik, kultur och TV i förändring 135 Monopolet bryts 135 Samhällspolitiska och kulturella faktorer 136 "Hyperverklighet" och MTV 137 Kommersiell konburrens 138 Tittarsiffror och legitimitet 139 Mångkanalsystemets publik 142 Fragmentering och segmentering 142 Public service och den differentierade publiken 144 TV-politiken 145 Paradigmskifte 146 Kvalitet och mångfald 147 Den kvalitetslösa kommersiella televisionen 148 Den attraktiva kommersiella televisionen 149 Tvetydig programpolitik 150 TV4 151 Hybridkonstruktion 151 Regelverket 152 Public service som affärsidé 152 Synen på publiken 153 Trovärdighet och legitimitet 154 SVT 154 Begreppet public service 155 Synen på kvalitet 156 Synen på publiken 157 Spelets regler 159 SVT:S OCH TV4:S PROGRAMUTBUD 161 Programutbudet som struktur och makroflöde 161 Fördelning av programkategorier 162 Programflödets kronologi och kontinuitet 167 Olika programläggningsmodeller 168 Det direkta tilltalet 170 Programövergångar 170 Nyheter och underhållning som tilltal 184 Nyheterna den 18 april 184 Bingolotto den 18 april 188 Rapport den 18 april 196 Tequila! den 18 april 200 Fiktions- och underhållningsflödet 203 Förändrade förväntningar 203 Olika system av adressering och tilltal 204 Utbudet som struktur och makroflöde 205 Utbudets detaljer och konkreta upplevelser 206 SLUTDISKUSSION 209 Programpolitik, publikbilder och tilltalsformer 209 Sextiotalet och enkanalsystemet 210 Sjuttiotalet och tvåkanalsystemet 212 Nittiotalet och mångkanalsysemet 215 Den föreställda publiken 218 Från masskommunikation till "klasskommunikation"? 220 SUMMARY 222 NOTER 233 LITTERATUR OCH KÄLLOR 240