Hylla
Personnamn
Titel och upphov Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1996 ((Lund : Studentlitteratur))
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Även tillg. med tryckår: 2. tr., 1996 ; 3. tr., 1997 ; 4.-6. tr., 1998 ; 7. tr., 1999 ; 8.- 9. tr., 2000 ; 10. tr., 2001 ; 11. tr., 2002
Anmärkning: Innehåll
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001176nam a22003133 45
*00114468
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1996 ze 00 0 swe||
*020 $a91-44-61881-6 :$c290:00
*035 $a(Ko)16000
*084 $aEab.08
*1001 $aHård af Segerstad, Helene, $d1946-
*24510$aVuxenpedagogik :$batt iscensätta vuxnas lärande /$cHelene Hård af Segerstad, Alger Klasson, Ulla Tebelius ; [teckningar: Karin Hård af Segerstad]
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1996$e((Lund :$fStudentlitteratur))
*300 $a139 s. :$bill. :$c23 cm
*500 $aÄven tillg. med tryckår: 2. tr., 1996 ; 3. tr., 1997 ; 4.-6. tr., 1998 ; 7. tr., 1999 ; 8.- 9. tr., 2000 ; 10. tr., 2001 ; 11. tr., 2002
*505 $aLi:S
*650 4$aVuxenutbildning
*697 $cPedagogisk Metodik Vuxenundervisning
*7001 $aTebelius, Ulla,$d1941-$4aut
*7001 $aKlasson, Alger,$d1935-$4aut
*7001 $aSegerstad, Karin Hård af$4ill
*8520 $cMAGASIN - E
*900 $aSegerstad, Helene Hård af
*900 $a1946-
*900 $aSegerstad, Helene Hård af
*900 $a1946-
*900 $a1946-
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 Inledning 7 1 Lärande 11 Lärprocessen - hur kan den beskrivas? 13 Vad får oss att vilja lära? 23 Vilken betydelse har åldern för lärprocessen? 28 Hur underlättas lärprocesser? 32 Var sker lärandet? 35 Några sammanfattande ord 42 2 Kunskap och kompetens 44 Aspekter på kunskapsbegreppet 45 Vad är kunskap? 48 Kunskap i ett historiskt perspektiv 50 Aspekter på kompetensbegreppet 59 Sammanfattning 66 3 Utbildningsplanering 67 Planering av utbildningsuppdraget 67 Utbildningsplanering ur ett helhetsperspektiv 68 Att konkretisera ett utbildningsuppdrag 75 Resultat och utfall 82 Några slutord 89 4 Undervisaren 91 Undervisningens sammanhang 92 Att vara undervisare 94 Undervisarens val 100 Undervisningskontrakt 106 Gruppdynamik 111 Sammanfattning 115 5 Att iscensätta vuxnas lärande 116 Vad betyder ett nytt paradigm för vuxenutbildningen? 117 Hur kan planering och organisation stödja utbildningens mål? 125 Vuxenutbildningens roll i framtiden 127 Iscensättande 129 Ett pedagogiskt credo 130 Källor och litteratur 131 Sakregister 136