Hylla
Personnamn
Titel och upphov Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund ; 1991 : cop. 1991
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Innehåll
Anmärkning: Upphov inom produktion och teknik 2. tr., 1992 ; 3. tr., 1993 ; 4. tr., 1994
Term
ISBN 91-44-31541-4 91-44-31541-4
Antal i kö:
*00000730nam a22002533 45
*0011374
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1991 e ||| ||swe||
*020 $a91-44-31541-4
*020 $a91-44-31541-4
*035 $a(Ko)1482
*084 $aEaad
*084 $aEmm
*1001 $aLiljegren, Britta
*24510$aElever i svårigheter :$bfamiljen och skolan i samspel /$cBritta Liljegren
*260 $aLund ;$a1991 :$bStudentlitteratur ,$ccop. 1991
*300 $a238 s.
*505 $aLi:S
*508 $a2. tr., 1992 ; 3. tr., 1993 ; 4. tr., 1994
*650 4$aPedagogisk psykologi
*697 $cPedagogisk psykologi: skolans socialpsykologi
*697 $cSkolsociala åtgärder
*8520 $cEa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Inledning 9 En elev- och personalvårdsmodell för rektorsområdet 13 Del I Människo- och problemsyn 17 1 Samspelsteori för familj och skola 19 Individen i sitt psykosociala sammanhang 19 Familjens/närgruppens organisation och samspelsmönster 20 Familjens och skolans utvecklingsstadier och särskilda förhållanden 22 Stressreaktioner och individuella symtom 23 Individuell utveckling av tanke, känsla och handling 26 2 Samspelsmönster - samspelsregler 37 Differentiering 38 Makt - ansvar 42 Närhet - distans 48 3 Kommunikation 52 Relationsprocess - Innehåll 53 Ickeverbal - Verbal 54 Specifik - Diffus 55 Kongruent - Inkongruent 56 Bekräftande - Diskvalificerande 57 4 Barnets utvecklingsstadier i ett samspelsperspektiv 59 Familjen och skolan 59 Samspelsmönster i ett utvecklingsperspektiv 60 Familjens utvecklingsstadier 62 Yttre och inre stresskällor 75 5 Triangelsamspel och problembeteende 80 Barnets symtom som metafor för de vuxnas problem 80 Problematiskt triangelsamspel i familjen 90 Problematiskt triangelsamspel i skolan 105 Problematiskt triangelsamspel mellan familj och skola 108 Problematiskt triangelsamspel mellan skola och andra instanser 110 Del II Elev- och personalutveckling 115 6 Elev- och personalvårdsfunktioner 117 Skolan som socialt system 117 Skolledning 118 Elevvårdspersonal och elevvårdsteam 119 Skolpsykolog 123 Studieledare - speciallärare - klassföreståndare - övriga 131 Lärkar- elevrelationer 139 Elevrelationer 142 Lärar- föräldrar- elevrelationer 145 Den vuxnes egen situation (i och utanför skolan) 145 Elevens egen situation (i och utanför skolan) 147 7 Allmänna utvecklings- och problemlösningsprinciper 149 Aktuell situation: problem - resurser 150 Önskad situation: mål - delmål 153 Problem och resurser i samspelsperspektiv 155 Önskat samspelsmönster 161 Vad behövs? åtgärder 163 åtgärdsprogram 164 Del III Gruppsamtalet i elev- och personalvården 171 8 Metod för problemlösande gruppsamtal 173 Samtalsledarens metoder och strategier 173 Samtalsledarens terapeutiska hållning 175 Kontaktskapande samtalsinledning 178 Samtalsledaren tar ledningen över samtalet, målinriktat och problemlösande 179 Genomgång av aktuell och önskad situation 181 Formulering av positiva egenskaper och erfarenheter 185 Omformulering till samspelsperspektiv 188 Precisering av önskvärda förändringar och delmål 191 Avslutning och kontrakt 193 9 Problemlösande samtalet med lärare, föräldrar och elev 196 Förutsättningar för det problemlösande föräldrasamtalet 196 Yttre ramar och praktisk planering 197 Enskilda samtal med lärare, föräldrar och elev 204 10 Föräldramöte med gruppsamtal 206 Föräldramötet som forum för ett utvidgat samarbete mellan skola och familj 206 Särskilda smågruppsmöten 209 Föräldra- och elevmöte 209 Gruppmöte med mindre grupp föräldrar 210 11 Gruppsamtal med elever 211 Förutsättningar för gruppsamtal med hel klass 211 Yttre ramar och praktisk planering av gruppsamtal med hel klass 211 Problemlösningsprocess 213 12 Gruppsamtal med personal från andra instanser 221 Skoldaghem och centrala särskilda undervisningsgrupper 221 Samverkan med andra förvaltningar: skola, socialförvaltning och barnpsykiatri 222 13 Ett helklassexempel - elevvårdsmodellen som helhet 228 Problembeskrivning 228 Problemlösningsprocess 229 Litteratur 232 Sakregister 235