Hylla
Personnamn
Titel och upphov Skapande handling : om idéernas födelse
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2000
Studentlitteratur Lund :
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän Även med tryckår: 2. tr., 2000 ; 3. tr., 2002 ; 4. [tr.], 2003 ; 5. tr., 2005 ; 6. tr., 2006 ; 7. tr., 2007 ; 8. tr., 2008 ; 12. tr., 2012
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00113535
*00520190612173218.0
*008020113s2000 sw |||||||||||000 0|swe|
*020 $a914401399X$c229:00
*020 $a9789144013992$q7. tr., 2007
*035 $9914401399X
*035 $a(SE-LIBR)8352926
*041 $aswe
*08204$a153.3$222
*084 $aDoebb$2kssb/6
*100 $aBirgerstam, Pirjo,$d1949-$4aut
*24510$aSkapande handling :$bom idéernas födelse /$cPirjo Birgerstam.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2000
*264 3$aLund :$bStudentlitteratur
*300 $a235 s.$bill.$c23 cm
*500 $aÄven med tryckår: 2. tr., 2000 ; 3. tr., 2002 ; 4. [tr.], 2003 ; 5. tr., 2005 ; 6. tr., 2006 ; 7. tr., 2007 ; 8. tr., 2008 ; 12. tr., 2012
*650 7$aKreativitet$0https://id.kb.se/term/sao/Kreativitet$2sao
*650 0$aCreative ability
*852 $5Ko$bKo$hDoe
*887 $a{"@id":"j1tqt7vv1kmvlq4","modified":"2019-06-12T17:32:18.477+02:00","checksum":"32089492116"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"z38zd7b40zqwhd5","modified":"2020-11-02T13:47:19.899+01:00","checksum":"12205784919"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Hur visualiseras nya idéer och hur åstadkommer man konstruktiva förändringar i den situation man befinner sig i? Hur ger man det som ännu inte existerar en synlig och meningsfull form? Detta är frågor som boken Skapande handling vill lyfta fram och ge svar på. Oavsett verksamhetsfält det kan vara konstnärligt skapande, vetenskapande eller kunskapande i vid mening manar den läsaren till eftertanke och insikt i den egna arbetsmetoden, det egna sökande skissandet. Med utgångspunkt från erkända svenska arkitekters och konstnärers nyskapande arbetsprocesser visar författaren på skissandets syfte och nödvändighet. Boken tydliggör tillvägagångssätt för hur man kan lära sig att skissa både i ord och bild. Kopplingar görs till tidigare forskning kring medvetande, tänkande, intuition och kreativitet från olika fält och tidsepoker särskilt inom den humanistiska traditionen. Boken är skriven för alla som vill höja medvetenheten om sina egna kreativa eller innovativa arbetsprocesser. Samtidigt är boken avsedd för studerande inom skapande utbildningar som konst, arkitektur och design. Men den är också i sig själv ett exempel på hur skissandet och experimenterandet är centralt även i det vetenskapliga arbetet. Likheterna med till exempel det fenomenologiska arbetssättet är tydliga. Boken är därför även lämplig på metodkurser inom hela det vetenskapliga fältet.
Förord 9 Inledning 13 Något om syftet - i smått och stort 13 Erkända arkitekter och konstnärer 15 Fenomenologi och skissande 18 Skissandets hur, varför och vad 21 1 Hur kommer skisser till och hur går skissandet till? 23 Estetisk-intuitiv position i skissandet 25 Unika och generella drag i skissandets dans 25 Vistelse i det okända och uppluckring av det givna 28 Känslomässig närvaro som drivkraft 36 Intuitiv vision som vägvisare 41 Problematisering från skilda håll och kanter 47 Förankring i personliga erfarenheter 51 Glädje, vånda, mod och misslyckandets visdom 53 Inkubation av en sammanhållande idé 58 Rationell-analytisk position i skissandet 64 Polarisering och särskiljande av beståndsdelar 65 Renodling och komponering av beståndsdelarna 68 Det spiralformade växelspelet 72 Bedömning, val och beslutsångest 77 Metoder och tekniker 83 Perspektiv, aspekter och komplexitet 85 Tankar om intuition och rationalitet 90 Intuition och rationalitet som katt och hund 90 Intuition och rationalitet som gin och tonic 96 2 Vad är det som fångas med skissen och skissandet? 103 Letandet efter formen - den nödvändiga koden 105 Sinne för varierande förhållanden 105 Skapandet av abstrakta symboler 107 Den visuella språkhandlingen 111 Den svårfångade djupstrukturen 113 Den förföriska ytstrukturen 115 Stegen till klarhet 117 Letandet efter materien - det oumbärliga mediet 120 Skapande av objekt utan objektiverbara mallar 120 Mediet som informationsbärare 121 Mediets begränsningar skapar formmöjligheter 125 Trevande samtal om formlikheter 127 Skissandets hårda kvaliteter 130 Letandet efter innehållet - det värdefulla budskapet 132 Paradisets vitaktiga volym 132 Regelverk för mjuka kvaliteter 133 Känslighet för allmängiltiga livsvärden 137 Det sanna och det uttrycksfulla 138 Det goda och det tillfredsställande 140 Det nyttiga och det rätta 142 Det exemplariska exemplet 143 Tankar om det sköna 147 Estetik - vad är det? 147 Med sikte på sanningen 152 Med sikte på skönheten 158 3 Vad är en skiss och vad är inte en skiss? 163 Varken bild eller bild utan någonting annat 165 Ett moment i ett skeende 165 Gränsdragning mot icke-skisser 168 Osynliga abstrakta krumelurer 171 Materialiserade övergångsobjekt 175 Exempel på skissöverföringar 183 Bilaga: Att skissa med ord - en fenomenologisk forskningsansats 197 Steg A Sökande efter information i sammanhang där företeelsen visar sig 199 Steg B Tillitsfullt tillägnande av informationen i sin helhet 203 Steg C Indelning av ursprungsmaterialet i naturligt avgränsbara betydelseenheter 204 Steg D Renodling av betydelseenheternas kärnor 206 Steg E Sammanfattning av betydelsekärnorna till personrelativa kategorier 209 Steg F Sammanfogning av betydelsekärnorna till en gemensam helhetsstruktur 211 Steg G Teoretisering och kritisk granskning av företeelsens allmänna karaktär 214 Steg H Förmedling av insikterna om den studerade företeelsen 215 Summary 219 Bibliografi och register 221 Bibliografi 222 Personregister 229 Sakregister 231