Hylla
Personnamn
Titel och upphov Varumärket som värdeskapare
Utgivning, distribution etc. Ekerlid , Stockholm : 2001
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Innehåll
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000721nam a2200265 45
*00113040
*00520151215135450.4
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2001 e ||| ||swe||
*020 $a9188595994
*020 $z(inb.)
*035 $a(Ko)14305
*084 $aQbcea
*084 $aQbm
*1001 $aTreffner, Jan,$d1952-
*24510$aVarumärket som värdeskapare /$cJan Treffner & David Gajland
*260 $aStockholm :$bEkerlid ,$c2001
*300 $a172 s. :$c24 cm
*50500$aLi:S
*650 4$aVarumärken
*697 $cReklam PR Public Relations
*697 $cFöretagsekonomi Balans Värdering
*7001 $aGajland, David,$d1960-$4aut
*8520 $hQbm$lTRE
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Den 9 maj 2008 9 Inledning 13 Bakgrund och utveckling 17 Utvecklingen till i dag Balansräkningen visar inte bolagens värde Den värdeskapande processen En begreppsdefinition och allmänna utgångspunkter 25 Varumärke respektive företagsidentitet Kännetecken Juridiskt skydd Vad skapar värde i varumärket? 33 Merkassaflöde Prispremie Volympremie Hur skapas lojalitet? Styrka - det gäller att vara marknadsledande Modell för att styra aktieägarvärde Omfattande marknadsföring är inte ett krav för att bygga ett starkt varumärke Praktikfall Hästens Sängar Geografiska skillnader i budskapet All framgång kan inte nödvändigtvis hänföras till varumärket Praktikfall R.O.O.M. Varumärkets livscykel Att skapa aktieägarvärde genom att förvärva varumärken Dynamiska effekter Rapportering för värdeskapande Vad skapar värde i företagsidentiteten? 75 Företagsidentitetens betydelse vid slutkonsumentens inköp Kännetecknet efter en fusion Ska man ha samma kännetecken för varumärke och företagsidentitet? Hot mot varumärket 85 Interna hot Bristande kvalitet Externa hot Renommésnyltning Degenerering Kan ett varumärke bli för starkt? Oönskad eller oväntad social gemenskap Varumärkets och andra immateriella tillgångars risker 97 Jämför varumärkenas värde med totalt mervärde för aktieägarna Co-branding och andra trender inom varumärkesområdet 103 Co-branding Globalisering Franchising Patent 107 Finns en marknad? Skyddsomfång Faktorer som påverkar bedömningen av värdepotentialen Värdering av immaterialrätter 111 Kostnadsbaserad värderingsmetod Marknadsbaserad värderingsmetod Ekonomiskt värde Kontrollberäkning Värdering av patent Licensförsäljning 125 Vad kan licencieras? Varför ska man sälja licenser? Externa anledningar interna anledningar Licensavtalet Licensersättningen Exempel på licensavtal - Musse Pigg Hur prissätts licensobjektet? Exempel Ny produkt Betalning för teknologin i den nya produkten Skapa värde 25-procentsregeln Legal struktur för immaterialrätter 145 Utnyttja skatteregler i olika länder? Är den legala strukturen något bara för större koncerner? Sammanfattning och avslutande kommentarer 153 Litteratur 157 Bilaga 159