Hylla
Titel och upphov Värdegrund och svensk etnicitet
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 2001
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Innehåll
Term
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00001006nam a2200373 45
*00112991
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2001 e ||| ||swe||
*020 $a9144019300
*020 $a9144019300
*035 $a(Ko)14256
*084 $aDgem
*084 $aEab-c.02
*24510$aVärdegrund och svensk etnicitet /$cGöran Linde (red.)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c2001
*300 $a227 s. :$c23 cm
*50500$aLi:S
*650 4$aLäroplaner
*650 4$aetiska och moraliska aspekter
*650 4$aSverige
*650 4$aEtnocentrism
*650 4$astudier och undervisning
*650 4$agrundskolan
*650 4$aSverige
*650 4$aVärderingar
*650 4$astudier och undervisning
*650 4$agrundskolan
*650 4$aSverige
*653 $aVärdegrundsprojektet
*697 $cPedagogisk Metodik Sverige Grundskolan
*697 $cEtik Undervisningsväsen
*7001 $aLinde, Göran,$d1943-$4aut
*8520 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Olika förf. bidrar här med uppsatser om sin syn på den svenska skolans värdegrund. Central är frågan om den speglar en universell etik el. enbart svensk etnicitet. Behandlar även skolans moralfostran i ett historiskt perspektiv. Förlagsinformation: Denna bok behandlar den del av de svenska läroplanerna som presenterar värdegrunden för skolans arbete. Men bidragen i boken sträcker sig också långt bortom den formulerade värdegrundstexten, ut mot världen och tillbaka i historien. Gemensamt för dem är granskningen av skolans värdegrund med utgångspunkt i huruvida den ger uttryck för svensk etnicitet eller om den formulerar en etik av universell karaktär. I boken behandlas den svenska skolans moralfostran i ett historisk perspektiv. Den innehåller också en översikt över olika livsideal så som dessa återspeglas i världens religioner, samt en redogörelse över värdegrundens ursprung. Vidare diskuteras huruvida den svenska värdegrunden kan exporteras, samt hur pass nationellt och kontextuellt förankrad den är. Andra frågor som behandlas är om värdegrundstexten ger uttryck för svensk etnocentrism, värdegrund utifrån ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv samt hur ungdomars upplevelser möter läroplanens visioner om värdegrunden.
Författarpresentationer 9 1 Om texter i etikens fält 11 Läroplaner i den svenska skolan Göran Linde Värdegrunden och värdegrundstexten 12 Bidragen till denna antologi 12 Att läsa in och att läsa ut 15 Filosofins domän 16 Den praktiska filosofins grenar 17 Etikens fält 17 Metaetik 18 Deskriptiv etik 18 Normativ etik 19 Värdegrundstexten som normativ etik 20 Konvergenta och divergenta värden 22 Gemensamma och skilda värden i mångkulturella samhällen 23 Att läsa vidare 24 Litteratur 25 2 Moralfostran i svensk obligatorisk skola 26 Agneta Linne Inledning 26 Perspektiv och frågor 26 Avgränsningar och texter 27 Underordning och katekesreplikation 28 Skola för "christelige och gagnelige" samhällsmedlemmar 28 Det självklara ändamålet 29 En enhetlig evangelisk lära 30 Underdånighetsfostran men även elementär medborgerlig bildning 30 Utantilläsning, katekes och växelundervisning 31 På väg mot att lärarens ord ska nå varje barns själ 31 Budskap och moraliska berättelser 32 Fostran till medborgare och 1919 års undervisningsplan 33 Samhälle i omvandling 33 En skola för medborgarfostran med ändrad kristendomsundervisning 35 För fäderneslandet och det goda arbetet 36 Världen och moralen representeras symboliskt 37 En skola för demokratins samhälle i den vetenskapliga rationalitetens tecken med individen i centrum 38 Demokratins skola på vetenskapens grund 38 Sekularisering och etisk fostran 39 Harmonisk människa, duglig och ansvarskännande samhällsmedlem - och social fostran 40 Individens frihet och demokratins dygder 41 Fostran träder tillbaka för utveckling 41 Värdefrågor, objektivitet och enhetskultur 42 Skolan ska fostra - till demokratins grundläggande värderingar 43 Fostran återupprättad 43 Skiljaktiga värderingar, konflikter - och demokrati 44 Med fokus på normbildning 44 Pluralism, skiljaktiga värderingar och demokrati som överideologi 45 Mot en värdegrundad moral 46 Skola för bildning i ett mångkulturellt samhälle 47 Kristen etik och västerländsk humanism 47 Ändrat ansvars- och styrsystem för skolan 48 Slutord 49 Litteratur 50 3 Värdegrunden i världsperspektiv 54 En jämförande översikt över värderingar och livsideal i världens religioner Christer Hedin Kunskap och kontrast 54 Fördomarnas funktion 55 Etik och religion 55 Livstolkning 55 Riter 56 Livsideal 57 Religion och sexualmoral 58 Lokala seder 59 Centraletik och symboliska handlingar 59 Signaletik och identitet 60 Minoritetens och majoritetens regelsystem 61 Stamkulturer 62 Fortplantning 63 Vördnad för livet 64 Stamkulturerna och värdegrunden 64 Kinesisk religion 65 Gammal folkreligion 66 Konfucianism 67 Taoismen 68 Värdegrundens aktivitetsideal 69 Indiska traditioner 70 Den andliga verkligheten 71 Pliktuppfyllelse 72 Kastväsende och jämlikhet 73 Komplicerat förhållande 74 Jainism och sikhism 74 Jainismen 74 Gandhi och ahimsaidealet 75 Sikhismen 76 Koloniala konflikter 77 Buddhismen 78 Buddhismens uppkomst 79 Carpe diem 80 Insikt, handling, meditation 81 Nirvana 82 Likheter och skillnader 83 Likheter med kristendomen 84 Judendomen 85 Det gamla Israel 86 Likheter mellan judisk och kristen etik 87 Tio Guds bud 88 Kärnan och skalet 89 Signaletik som försvar mot majoritetskultur 90 Islam 91 Motbild och hotbild 91 Islams grund 93 Dygder och riter 94 Signaletiska regler 94 Religionsbyte 95 Religion och samhällsgemenskap 96 Demokrati 97 Värdegrunden i internationellt perspektiv 97 Ökad självkännedom 98 Litteratur 99 4 Kan värdegrunden exporteras? 100 Göran Linde och Carolina Strandberg Värdeexport som tankeexperiment och realitet 100 Biståndsdoktriner 100 Makt och kontroll över undervisning 101 Skolan, arbetsdelningen och integrationen 104 Styrning inifrån och utifrån 106 Kunskap och läroplaner 108 Läroplaner i tre faser 109 Kan då värdegrunden exporteras till Östafrika? 111 Litteratur 115 5 Värdegrunden som exkluderande eller inkluderande diskurs 116 Pirjo Lahdenperä Etnocentrism och värdegrund 116 "Talet om" den gemensamma värdegrunden 118 Värdegrunden för vem och varför? 118 Och inlevelse i andras värderingar... 120 ...och respekt? 121 Den svenska värdegrundens exkluderande meningssystem 122 Gemensamma värden och divergenta tolkningar 122 Gränsmarkeringar och exkluderande meningssystem 124 Inkludering genom assimilering 130 Mångkulturalism och en inkluderande läroplan 131 Litteratur 135 6 Reflektioner kring undervisning och lärande i ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv 138 Hans Olof Gustavsson Från folkhögskola till sfi 139 Olika referensramar 141 Ett "svenskt" förhållningssätt 146 Kultur som grund för en statisk uppfattning 149 Demokratiska aspekter som utgångspunkt för upplösningen av den pedagogiska knuten 151 Litteratur 153 7 "Kristen tradition och västerländsk humanism" 156 Christer Hedin Värdegrundens ideologiska rötter 156 Antik humanism 157 Renässans och upplysning 163 1800- och 1900-talen 173 Jesus och evangeliernas etik 181 Utvecklingen i den kristna kyrkan 187 Modern tid 194 Litteratur 199 8 Värdegrund, värdefull, värdelös... 200 Minoritetselevers upplevelser möter läroplanens visioner Ing-Marie Parszyk Värdefull som elev 201 Unika livserfarenheter 201 Livsvillkor i skolan 202 Pågående forskning 204 Värdelös som elev 205 Tänka som läraren 205 "Dummare än svenskar" 206 "Osynlig rasism" 206 Lika möjlighet till utbildning 207 Språkvärderingar och interaktionsmönster 208 Förhållningssätt i ämnesundervisning 209 Matematik och språk 210 Värdegrundsfrågor i harmoni 213 Värdepluralitet 213 Missriktad välvilja debatteras 213 Strategier för "överlevnad" 214 Olika värderingar i samspel 215 Litteratur 216 Bilaga 1 Värdegrundstexten 219 1994 års läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) Person- och sakregister 225