Hylla
Personnamn
Titel och upphov Konstens regler : det litterära fältets uppkomst och struktur
Uniform titel
Utgivning, distribution etc. B. Östlings bokförl. Symposion , Stehag : 2000
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform
Nummer i serie
Anmärkning: Innehåll
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00000826nam a22002893 45
*00112418
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2000|||||||||||e||||||||||||swe||
*020 $a9171391169
*020 $a9171391169
*035 $a(Ko)13635
*0410 $aswe$hfre
*084 $aG:oa
*084 $aGj.46
*084 $aG:df
*1001 $aBourdieu, Pierre,$d1930-2002
*240 4$aLes règles de l'art
*24510$aKonstens regler :$bdet litterära fältets uppkomst och struktur /$cPierre Bourdieu ; översättning av Johan Stierna
*260 $aStehag :$bB. Östlings bokförl. Symposion ,$c2000
*300 $a523 s. :$c21 cm
*440 $aModerna franska tänkare ;$v31
*50500$aLi:S
*653 $aLitteraturteori
*653 $aKonstteori
*653 $aModernismen
*8520 $cG
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: P.B., fransk professor, är en av vår tids mest inflytelserika sociologer. Hans definitioner av begreppet &"kulturella fält&" har spelat en stor roll inom nutida teoribildning. I Konstens regler görs en detaljerad analys av modernismens framväxt inom fransk litteratur och konst från 1820-talet till nutid. Verket är en fullskalig demonstration av hur empiriska analyser av kulturella fält kan gå till. Omfattande notapparat. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Inledning av Donald Broady 9 Förord 29 PROLOG: Flaubert analyserar Flaubert 37 Platser, placeringar, omflyttningar 40 Frågan om arvet 47 De nödvändiga tillfälligheterna 62 Skriftens makt 68 Flauberts formel 73 BILAGA 1: En sammanfattning av Hjärtats fostran 80 BILAGA 2: Fyra läsningar av Hjärtats fostran 81 BILAGA 3: Paris i Hjärtats fostran 84 FÖRSTA DELEN Fältets tre tillstånd Att erövra självständighet. Den kritiska fasen i fältets uppkomst 91 En strukturell underkastelse 92 Bohemerna och skapandet av den nya levnadskonsten 100 Brytningen med "borgarens 105 Nomoteten Baudelaire 108 Återkallande till ordningen 119 En position att skapa 123 Den dubbla brytningen 131 En bakvänd ekonomisk värld 137 Positioner och dispositioner 143 Flauberts synvinkel 145 Flaubert och "realismen" 150 "Att skildra det mediokra väl" 155 Åter till Hjärtats fostran 163 Att utforma 167 Uppkomsten av den "rena" estetiken 169 Den estetiska revolutionens etiska villkor 174 2. Framväxten av en dualistisk struktur 180 Genrernas särdrag 180 Differentiering mellan genrerna och enande av fältet 185 Konst och pengar 190 Distinktionens dialektik 196 Specifika revolutioner och yttre förändringar 198 Uppfinnandet av den intellektuelle 200 Utbytet mellan målare och författare 204 För formen 212 3. De symboliska tillgångarnas marknad 215 Två typer av ekonomisk logik 216 Två typer av åldrande 222 Att vara epokgörande 235 Förändringens logik 240 Homologier och effekter av på förhand fastställd harmoni 243 Produktionen av tro 251 ANDRA DELEN Grunden till en vetenskaplig studie av konstverken 1. Metodfrågor 263 En ny vetenskaplig anda 264 Litterär doxa och motstånd mot objektivering 272 Det "ursprungliga projektet", den grundläggande myten 275 Tersites synvinkel och den falska brytningen 281 Synvinklarnas rum 284 Att överskrida alternativen 301 Att objektivera objektiveringens subjekt 303 BILAGA: Den totale intellektuelle och illusionen om tankens allmakt 306 2. Författarens synvinkel. Några allmänna egenskaper hos de kulturella produktionsfälten 312 Det litterära fältet i maktfältet 313 Nomos och frågan om gränserna 324 Illusio och konstverket som fetisch 330 Position, disposition och ställningstagande 334 Rummet av möjligheter 339 Struktur och förändring: inre strider och permanent revolution 346 Reflexivitet och "naivitet" 350 Utbud och efterfrågan 360 Interna strider och externa sanktioner 365 Mötet mellan två historier 369 Det konstruerade levnadsloppet 372 Habitus och det möjliga 376 Dialektiken mellan positioner och dispositioner 381 Bildande och upplösning av grupper 384 En transcendens i institutionerna 387 "Att trolöst nedmontera fiktionen" 393 BILAGA: Fältets effekt och olika former av konservatism 398 TREDJE DELEN Att förstå förståelsen 1. Den rena estetikens historiska uppkomst 407 Analysen av essensen och illusionen om det absoluta 408 Den historiska anamnesen och det förträngdas återkomst 413 Den konstnärliga perceptionens historiska kategorier 420 Den rena läsningens villkor 428 Den ahistoriska misären 434 Den dubbla historiseringen 438 2. Den konstnärliga blickens sociala ursprung 443 Quattrocentos blick 443 Grunden till den karismatiska illusionen 451 3. En läsandets teori i praktiken 454 En reflekterande roman 456 Läsningens tid och läsning av tiden 460 DA CAPO: Illusionen och illusio 465 EFTERSKRIFT: För en korporativism kring det universella 471 Noter 487