Hylla
Titel och upphov Populärkulturen och skolan
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 2000
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000816nam a2200253 45
*00111716
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2000 e ||| ||swe||
*020 $a9144014139
*020 $a9144014139
*035 $a(Ko)12865
*0410 $aswe$heng
*084 $aEm
*084 $aBfkb
*24510$aPopulärkulturen och skolan /$cMagnus Persson (red.) ; [översättning: Partricia Waldensjö]
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c2000
*300 $a225 s. :$c23 cm
*500 $aDelvis övers. från engelska
*500 $aFinns som talbok på Talboks- och punktskriftsbiblioteket. Sök i TPB:s katalog här
*650 4$aPopulärkultur
*650 4$aSkolan
*7001 $aPersson, Magnus,$d1968-$4aut
*8520 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Förhållandet mellan skolan och populärkulturen är inte det bästa. När det gäller den kultur som eleverna själva föredrar kan skolan se tillbaka på en lång tradition av misstro och kritik. Nya medier och kulturella uttrycksformer har alltid utlöst vuxen- och skolvärldens oro. Men populärkulturens betydelse och expansion fortsätter att öka och för många håller den på att bli den enda kulturen. I ett sådant läge måste skolan börja ta populärkulturens produkter och de nya medierna på allvar, och försöka hitta produktiva sätt att hantera dem som går bortom både det enkla avståndstagandet och det okritiska hyllandet. Denna bok lyfter fram centrala frågor och belyser dem historiskt och ur ett nutida perspektiv, både nationellt och internationellt. Hur har skolan införlivat populärkulturen i undervisningen och med vilka syften? Vilken pedagogik och metodik har förordats? Hur har man sett på förhållandet mellan populärkultur och finkultur? Bokens första del behandlar dessa frågor genom att lyfta fram de historiskt dominerande förhållningssätten till populärkulturen inom svensk skola. Den andra delen presenterar några tongivande företrädare för de viktigaste positionerna i den internationella debatten om populärkultur och undervisning. Boken ger en mängd konkreta exempel på hur lärare kan använda populärkulturellt material i sin undervisning. Exemplen som hämtats från olika stadier och skolformer i utbildningssystemet, spänner över många olika medieformer. Boken är skriven för utbildning och fortbildning av lärare i skolans samtliga ämnen. Den kan också läsas som en introduktion till de centrala teoribildningarna om populärkulturen. Översättning: Patricia Wadensjö
Förord 7 Författarpresentation 9 Del I 1 Populärkultur i skolan: Traditioner och perspektiv 15 Magnus Persson Ny ungdom, gammal skola 15 Vad är populärkultur? 22 Populärkulturen och dess kritiker 23 Populärkulturen i skolan 28 Skolan som bålverk mot det låga och populära 28 Vaccinationsmodellen 31 Kulturtrappan och den fria upplevelseläsningen 37 Ideologikritiken 41 Erfarenhetspedagogiken 49 Expression och medieproduktion 58 Internationell utblick 65 Cultural studies 66 Critical literacy 76 Bortom den radikala pedagogiken? 86 Den föränderliga populärkulturen 92 Tips om vidare läsning 95 Litteratur 97 Noter 101 Del II 2 Att animera de unga - barnkulturens disneyfiering 105 Henry A. Giroux Oskuldsfullheten som varumärke 107 Animerad pedagogik 111 Att läsa Disney 118 Kulturpedagogik och barnkultur 124 Noter 131 3 Att skriva om superhjältar 138 Anne Haas Dyson En ny blandning: Kontinuitet och oförutsedda händelser inom ett kollektiv i utveckling 141 Rollbesättningen förändras 142 Utvecklingen av texterna som produkter 143 Från att skapa handling till att ifrågasätta detaljer 143 Att använda sig av Emily och andra mediala unga damer 146 Att följa med strömmen genom Jasmine 148 Att säga emot med hjälp av Storm 152 Att vända upp och ned på hjältar 154 Att motsätta sig en svag Rogue 154 Att vara - och att inte vara - Emily 158 Att rekonstruera damer och hjältar inom ramen för en dialog 160 Litteratur 165 Noter 167 4 Att handskas med känslor: kön, ideologi och mediepedagogik 170 Sue Turnbull Ett australiensiskt sammanhang 174 Om att inte läsa romantiska berättelser 177 Ett annat slags kunskap 179 Att leva med motsägelserna 182 Litteratur 190 Noter 191 5 Hardcore Rappin': Populärmusik, identitet och kritisk diskurs 194 David Buckingham och Julian Sefton-Green Att undervisa om pop: En grundkurs 194 Att prata pop: Smak, identitet och kritisk diskurs 195 Att skriva pop: former av kritisk diskurs 201 Att finna en röst: rap med kvinnlig kraft 210 Slutsats 217 Litteratur 217 Noter 218 Sakregister 221