Hylla
Personnamn
Titel och upphov Den spraymålade bilden : graffitimåleriet som bildform, konströrelse och läroprocess
Utgivning, distribution etc. Aerosol Art Archives, Lund : 1996 ;
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 264 s. : ill. (vissa i färg) ; 21 cm
Anmärkning: Dissertation o.dyl.
Anmärkning: Språk Med sammanfattning på engelska
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00005334cam a2201513 a 4500
*00111015
*00520150721163513.0
*008020113s1996 sw m 000 0 swe
*020 $a91-628-2186-5 ;$c175:00
*035 $99162821865
*035 $a(SE-LIBR)8362600
*0410 $aswe$beng
*08204$a751.73$222/swe
*084 $aIbh.55$2kssb/6
*084 $aIbh$2kssb/6
*084 $aIb$2kssb/6
*084 $aIbhc.55$2kssb/8
*084 $aIb$2kssb
*1001 $aJacobson, Staffan,$d1948-
*24504$aDen spraymålade bilden :$bgraffitimåleriet som bildform, konströrelse och läroprocess /$cStaffan Jacobson
*260 $aLund :$bAerosol Art Archives,$c1996 ;
*300 $a264 s. :$bill. (vissa i färg) ;$c21 cm
*502 $aDiss. Lund : Univ.
*546 $aMed sammanfattning på engelska
*653 $aGraffiti
*65300$aKonsthistoria
*65300$aOtraditionella konstformer
*65300$aGraffiti
*65300$a1945-
*653 $aDoktorsavhandlingar
*852 $5Ko$bKo$hIbh
*950 $6650,650$aGraffitimålare$uGraffiti
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
INLEDNING. Till frågan om graffitins ursprung och ålder 9 Definitioner och begrepp 10 Ämnet 12 Avgränsning av ämnet 13 Terminologi och benämningar: Ordet graffiti 13 Ordet klotter 13 Ordet spraykonst, ordet TTP 14 Forskningsläget 14 Teser och frågeställningar 15 Material, källor, källkritik 16 Metod' forskarroll, tvärvetenskapliga ansatser 17 Om värderingar och värderingsfrihet 18 Arbetets uppläggning 18 Bibliografien 20 Bildmaterialet 20 KAP. 1. HISTORISK BAKGRUND, FORSKNING, DOKUMENTATION OCH FÖRMEDLING. De första åren i USA och hur de skildrats. Från Cornbread till Taki. 22 Namn, nicknames och streetnames 22 Chicano- och gänggraffiti 23 Från Territorial Markers till Graffiti Kings 24 Vem var först? 24 Från Philadelphia till New York 26 Den massmediala uppmärksamheten: Julio 204, Taki 183 26 Från Hit till Top-to-Bottom 27 1970- och 80-talets TTP i USA och hur den skildrats. Från Norman Mailer till Jack Stewart. 29 The Faith of Graffiti 29 Från Pieces till Cars 30 Två studier. Semiologi och teori? 30 Vilda bilder, Breakdance och Rap 31 Hip hop-kulturen 32 Getting Up 32 Feiner/Klein: Graffitin talar 34 Filmerna: Wildstyle, Beatstreet och Stylewars 36 Subway Art - boken som blev en legend 37 Spraycan School: en konstvetenskaplig studie 38 Väggmålningar, klotter och pieces från A till Ö 39 Spraycan Art - i hela världen 40 Konsten och polisen 41 Galleristerna anfaller 42 Mellan vardag och estetik. Graffitins konstvetenskapliga receptionshistoria 43 En estetisk studie av de första åren i New York 44 Bombing and Burning 46 Kronologi: USA 1967-1989 48 1990-talets TTP, senare skildringar. 50 Från några av TTP-graffitins huvudstäder 50 "The Subway Sun": Fanzines 51 Diskussion 51 Några ungdomsforskningsperspektiv på TTP-graffiti 53 TTP-graffiti och kulturell friställning 53 TTP-graffiti som "en ovanlig läroprocess" 54 Fig. l 55 KAP. 2. SOCIAL KARAKTERISTIK. Graffitimålarnas bakgrund och organisation. 58 Graffitimålarnas sociala bakgrund: USA 58 Graffitimålarnas sociala bakgrund: Europa 59 45 svenska graffitimålare 60 Diskussion 63 Fig. 2 64 Kreativitet, personlighet, påbrå 65 åter till TTP som ovanlig läroprocess 66 Överlevnadskonst, levnadskonst och konst 66 Graffitimålarnas egen sociala organisation 67 Graffitikarriären: den interna läroprocessen 69 Fig.3 Flickornas roll 71 Livsstilen 72 Diskussion 72 KAP. 3. DEN SPRAYMåLADE BILDEN. Typologiska primärformer 76 Tag 77 Bildanalyser på tags 80 Throw-up 83 Bildanalys på (modifierad) throw-up 83 Piece 86 Bildanalys på piece 89 Diskussion av några allmänna och särskilda drag i TTP-graffitins ikonografiska schemata, uttryck och interrelationer 93 Aspekter på kamouflage och ornamentik 93 Djurornamentikens djur, bokstavsornamentikens bokstäver och meningens mening 95 Den subversiva skriften 96 Kalligrafi, graffiti, reklam och konst 97 Emblematik och lexivisuella media 98 Från tecken till bild 98 Färg, form och komposition 99 Skriftens plastiska och verbala uttryck 99 Kalligrafi och typografi: bokstaven som motiv och som estetiskt objekt 100 Förhållandet bokstav-bild 102 Tågsidan och formatet, tågsidan och betraktaren 103 Att utföra en graffitimålning 104 Om stilen 112 Straight letters 112 Mysteriet Wildstyle 112 Schematisering av Wildstyle-formens karakteristika 114 Bildanalyser och exempel på Wildstyle 115 Individuella och generella stilars utveckling 118 Diskussion av stilutvecklingen mot bakgrund av publicerade bilder 122 Graffitiestetik: Att bedöma en graffitimålning 124 Att uppleva en graffitimålning 126 Objektinnehållet. återkommande tecken och bildelement i TTP-graffiti 126 Vilda djur och vilda bilder, ett exempel 128 Graffitikulturens sagokaraktär 131 Aspekter på bildernas "utehåll"; influenser; tolkningar. 132 Att se och bli sedd 132 Den bevingade synen 132 Reklamen som råmaterial 132 Seriekonst och Vaughn Bodé 133 Art Nouveau, psykedeliska typsnitt, undergroundkonst och Wildstyle 134 Hip-hop som kulturell kontext 135 Populärkultur och symboliskt arbete: Från Simon Templar till Robocop 137 Freedom to Write: uttalade sociala och politiska budskap 138 Stadslivet och stadens förbudszoner 140 R.I.P. - folkligt motiv i ny kontext 140 Inlån och utlån: TTP och den akademiska konsten 140 Den oslagbara känslan 141 Tunnelbanan,tåget och spåret 142 Art in Motion 143 Sammanfattande diskussion 145 KAP. 4. GRAFFITIMåLERIET SOM KONSTRÖRELSE. Från tunnelbanan till galleriet 148 UGA 1972-1975 148 NOGA 1974-1976 148 Fashion Moda 1980-1987: ett galleri i slummen 149 Leken blir allvar 150 Postgraffiti och vår tids enda konströrelse 151 Utställningar: USA 1972- 1991, ett urval 152 Den vilda konsten korsar Atlanten: från USA till Europa 153 Mellan subkultur och finkultur 153 Utställningar: Europa 1979-1993, ett urval; fig. 4 154 Den illegala graffitins diffusion 156 USA efter 1989 157 TTP-graffiti utanför Nordamerika/USA:s primärområde 159 TTP-graffitins konströrelse i Europa: några städer, målare och crews 160 TTP-graffiti i Sverige 1984- 1994 167 Kronologi: Sverige 1983- 1993 177 Massmedial uppmärksamhet, diagram; fig.5 177 Exkurs: om konstkonflikter i det offentliga rummet 178 Preludium 178 Siri Derkerts "gästbok" 179 Mellanspel och scenväxling 180 Bullerplanket vid Stuvsta 181 Postludium: Beundrad och förbjuden 183 KAP. 5. ANTI-GRAFFITI. Bekämpning och domesticering. 186 Philadelphia och New York "Clean Car Program" 1984- 1989 187 Graffitibekämpning utanför USA 189 Anti-graffiti i Sverige: Lagförslag och Rosenbadskonferenser 190 Klottersanering - ett fläckfritt sätt att tjäna pengar? 190 SL slår tillbaka 191 Sociala åtgärder i Stockholm: Graffitiskolan 192 Klotterdetektiver och kampanjer: Malmö 192 Kulturår eller hygieniskt korståg? 193 Ingen katt-och-råtta-lek i Göteborg 194 Uppsala: Aerosolskolan 194 Polisiär graffitibekämpning mm 194 Olika bekämpningsmetoder: jämförelser 195 Några reflexioner över "lagligt" och "olagligt" inom konsten 197 Intermezzo i Bruniquel 197 AVSLUTNING. Några avslutande anmärkningar. 200 Om ambivalenser och dikotomier 200 Är TTP-graffiti konst? 201 Undergroundkonst 202 Sammanfattande slutsatser och resultat 202 Summary in English 204 BIBLIOGRAFI OCH KÄLLFÖRTECKNING TTP: Böcker, uppsatser och avhandlingar 210 TTP: Sv. och utl. tidskriftsartiklar, tidningsartiklar utom Norden 212 TTP: Svenska/nordiska tidningsartiklar, kronol. ordn 219 TTP på duk: Utställningskataloger i urval, kronol. ordn 231 Spelfilmer och videoproduktioner i urval 232 Etermedia, otryckta källor, arkiv mm 233 Graffiti utom TTP 234 Konstvetenskap, hjälpvetenskaper, övriga referenser 239 Ordlista 244 Bildförteckning 245 APPENDIX: Oavkortade intervjuer med Pike, Mode 2, Futura 2000 och Hex 250